I vår nya serie med tips och artiklar inom content marketing reder vi ut begreppet med konkreta exempel och lyckade case. Vi delar med oss av både strategi, en dos verklighet och inspiration i mail som dimper ner i din inkorg var tredje dag. Alldeles gratis.

Vi förstår om det inte känns helt enkelt och att det är många begrepp som är nya. Men vi ska göra vårt bästa för att ge dig förutsättningarna att lyckas med din innehållsmarknadsföring.

Tjuvläs steg 1 redan nu

Content marketing – då och nu
Användningen av content marketing sträcker sig så långt tillbaka som till år 1900 när däcktillverkaren Michelin började dela ut en gratis kartbok över bilvägar till restauranger till sina kunder för att få dem att ta bilen ut på vägarna och i slutändan behöva köpa nya däck lite oftare. Smart, eller hur?

År 2014 handlar content marketing mer om digitalt innehåll och vägar för din besökare att hitta dig. Så, när ditt mål är att driva trafik eller opinion för att i slutändan öka dina affärsmöjligheter – vad är egentligen viktigt att tänka på och var ska man börja?

Innehåll som engagerar
För att kunna öka försäljningen och varumärkeskännedomen genom content marketing måste du först ha bra innehåll – innehåll som engagerar och skapar ett ha-begär. Detta sker när ditt innehåll möter mottagarens behov.

I en köpprocess ser vi problem och möjligheter, söker information och utvärderar denna innan vi tar ett köpbeslut. Efter ett genomfört köp finns behov av en helt annan typ av innehåll än den före. Här gäller det för dig att tillhandahålla rätt typ av innehåll för rätt typ av mottagare, där mottagaren befinner sig i köpprocessen. Vilka problem ser din potentiella kund och hur kan du med dina expertkunskaper hjälpa till att lösa dem?

Relevansen är viktigast av allt
Innehållet måste vara anpassat både till dina tänkta mottagare och till omvärlden i stort. Vad är relevant för dina kunder och för potentiella kunder? Hur ser branschen ut och vad är aktuellt just nu? Det gäller att skapa innehåll som möter upp kundens förväntningar och behov, men även ge dem det som de inte visste att de behövde.

Nyfiken på de andra 11 stegen? Fyll i formuläret till höger för att prenumerera på serien!

Anmäl dig direkt!

Relaterat innehåll

Få tips och inspiration kring hur du bäst arbetar med din kommunikation genom våra nyhetsbrev. Vi delar med oss av konkreta case, undersökningar och mycket mer!

11/07/2016

Att skapa innehåll för ett företag som verkar inom kommunikation är få förunnat, verkligheten ser för många innehållsproducenter runtom i […]

15/08/2017