Passion för kommunikation tar i det 34:e avsnittet ett grepp på fenomenet KIT som med sina patenterade KIT-filmer har skapat en egen formula för hur man paketerar en historia och presenterar den med rörlig bild. Gäst i studion är Fredrik Strömberg, en av grundarna till medieföretaget, som tillsammans med Alexander Mason och Åsa Melin Mandre reder ut hur en KIT-film blir till.  Detta och mycket mer när PFK möter KIT!

Fredrik förklarar företagets affär med att vilja hjälpa kunder att berätta bättre historier genom att berätta historier bättre. Detta görs genom att förändra tankesättet på film från något som kan bli succé om man har tur till en produkt som ständigt förbättras genom mätning. En historia är summan av sina komponenter och det betyder att man med hjälp av analytiska verktyg kan komma fram till hur en historia ska berättas för att få maximalt genomslag.

Ur innehållet

Poddavsnittet “Så fungerar den magiska maskinen bakom en KIT-film” handlar i stora drag om:

  • Bakgrunden till KIT
  • Vikten av en bra historia
  • En KIT-films beståndsdelar
  • Varför KIT satsar på Facebook
  • Den “magiska maskinen” bakom KIT

KIT något för de som inte hade några egna medier

Fredrik Strömberg förklarar i podden bakgrunden till KIT och menar att idén var att skapa en journalistisk produkt i en tid när upptäckar-mekanismen är social och konsumtionsmönstret mobilt. Målet var att nå de som inte var gamla nog för att ha papperstidningar men inte heller unga nog för att ha de moderna millenie-medierna. Produkten blev KIT som istället för att driva trafik till sajten väljer att lägga allt i händerna på Facebook. Åsa menar att innehållet är snyggt, ambitiöst, hipsterifierat och rörligt.

Människor möter journalistiskt innehåll bit för bit

Åsa lyfter frågan om publicistisk idé och poängterar att det är svårt att få något grepp när man bara får en artikel i taget på facebook. Fredrik förklarar att konsumtionsmönstret ser så ut idag, allting är fragmenterat och en bit i taget. Därför är det allt viktigare att innehåll kan stå för sig självt och därför har KIT börjat med förklaringar av vad en viss artikel har för journalistiskt innehåll och beståndsdelar. I en värld där konsumenten väljer mellan vilken artikel som är bäst gäller det att ha den bästa storyn.

Varumärke är inte oviktigt men det är kraftigt underordnat innehåll.

En KIT-film – ett hantverk

Fredrik berättar om ingredienserna i en klassisk KIT-film. Han poängterar att det är en tyst video i en social kontext som fullt ut accepterar det faktum att det är flödesbaserat.

Du ser den här i ditt flöde mellan din bästa kompis bröllop och dina barns fotbollsträning.

Med en film i ett flöde bland andra händelser är det viktigt att vara rakt på sak och presentera sitt budskap i form av tydliga rubriker. Generellt handlar det mer om historien och bra manus än om själva filmandet, menar Fredrik.

Distribution är något man betalar för

Trion diskuterar värdet av att förtjänad kontra köpt publicitet och vilken som är rätt väg att gå. Fredrik är övertygatd om att distribution kostar och menar att det finns en falsifierad bild om att det ska gå att skapa distribution genom att skapa innehåll som är lockande att sprida.

En bra köpare av marknadskommunikation vet att distribution kostar. Det är så man gör en kalkyl på om en marknadskommunikationsinvestering är bra eller inte. Inte att man bara hoppas på att det får bra spridning eller blir viralt av sig självt.

KIT håller på och skapar en magisk maskin

För att skapa en formula för hur en bra historia bör berättas utvecklar KIT verktyg i vilket de skapar innehåll som bygger på sin dataprodukt i bakgrunden. Dataprodukten innehåller 250-300 olika typer av variabler som är till för att hjälpa dig skapa en historia som engagerar, oavsett om det är för skriven text eller för rörlig bild. Samtidigt förklarar Fredrik att man visserligen kan sätta 1 miljon texter i en maskin och få ut att “nakenchock” är ett bättre ord än “reporänta” när du vill få många klick, men en historia måste alltid anpassas efter hur just den historien förtjänar att berättas. När trion ska sammanfatta nämner Åsa att KIT håller på att skapa en magisk maskin men där vill Fredrik värja sig:

Berättelser blir lite tråkigare först eftersom man tar bort just magin och gör det till en summa av olika komponenter. Sen blir det bra eftersom producenter kan bygga ihop och skapa bra historier.



Avsnitt 34 – “Den magiska maskinen bakom en KIT-film”

Avsnittet är ca 38 minuter långt

Om Passion för kommunikation

I Cisions podcast Passion för kommunikation bjuder vi i varje avsnitt in en specifik gäst som är specialist inom sitt område. Det bjuds på tips, trendspaningar och intressanta samtal. I varje avsnitt är Alexander Mason, Kommersiell chef på Cision Skandinavien och Åsa Melin Mandre, PR-konsult på Greenhill Relations med i studion. Gemensamt för alla gäster, Alex och Åsa är att de alla delar en passion för kommunikation.


Se hur vi kan hjälpa dig
Communicate Like Never Before.
Request A Demo