I avsnitt 25 av Passion för kommunikation får vi besök av journalisten Emanuel Karlsten. Hur ser journalistens roll ut idag och hur viktiga är medierna för oss kommunikatörer? Tillsammans med Åsa Melin Mandre och Alexander Mason pratar trion om Cisions årliga journalist- och kommunikatörsundersökning och vilka åsikter, tankar och slutsatser Emanuel har kring denna. De talar även om influencers, journalistikens uppgift och det nya ekosystemet för information som växter fram. De avslutar med att berätta vilka vanliga fallgropar som kommunikatörer gör samt ger tips på hur man kan förbättra sina journalistkontakter.

Antalet journalister minskar men antalet journalistrelationer ökar. Detta innebär att allt fler kommunikatörer kommer att bearbeta de allt färre journalister som finns kvar. Samtidigt ökar antalet influencers tack vare den digitala utvecklingen och alla nya sociala medie-profiler.

Cisions journalist- och kommunikationsundersökning 2016 visar tydliga tecken på att den journalistiska rollen står inför ett paradigmskifte, en utveckling som Emanuel Karlsten välkomnar och inte nödvändigtvis ser som negativ. Han utvecklar sin teori om relationen mellan journalister och kommunikatörer som tidernas sämsta kärleksrelation och ger sin syn på rollen som influencer.

Ur innehållet

Poddavsnittet “Journalistens roll idag med Emanuel Karlsten” handlar i stora drag om:

  • Cisions årliga journalist-och kommunikationsundersökning
  • Journalistens nya roll i samhället
  • Influencers ökade inflytande
  • Kommunikatörers fallgropar vid kontakt med journalister
  • Fem konkreta tips för att bygga relationer med journalister

Cisions journalist- och kommunikatörsundersökning 2016

Undersökningen visar bland att många trender fortsätter från föregående år. Kommunikatörerna fortsätter satsa på sin hemsida, på SEO och på Facebook. Samtidigt finns utrymme för förbättring när det kommer till det mätbara. Att antalet journalister minskar samtidigt som kommunikatörernas journalistrelationer ökar kommer att innebära en mer intensiv mediebearbetning på de kvarvarande journalisterna.

Nytt ekosystem för kommunikation ger journalister ny roll

Emanuel Karlsten berättar om sin syn på framtidens journalistik i takt med att tidningarna tappar monopol på nyheter:  

Ett nytt ekosystem för kommunikation växer fram där tidningar inte längre är grindvakter för information.

Istället för att vara distributörer av nyheter måste journalister bli leverantörer av tolkningar och renodlade åsikter, menar Karlsten.

Vanliga missar när kommunikatörer kontaktar journalister

Vissa misstag är vanligare än andra när kommunikatörer hör av sig till journalister för att få kontakt. Det kan handla om att man har inställningen att det journalistiska utrymmet är en annonsplats eller att man vid upprepade tillfällen kontaktar en specifik journalist angående en nyhet som journalisten i fråga inte har som bevakningsområde. Det vanligaste är dock att man skickar material som helt enkelt saknar nyhetsvärde.

Lista: Så bygger du som kommunikatör relationer med journalister

  • Var påläst inom ämnet
  • Tänk på slutkonsumenten: Går ditt budskap i linje med det journalisten vill förmedla till sina läsare?
  • Anpassa dig mer till journalisten än vad journalisten ska anpassa sig till dig
  • Etablera en kontakt med journalisten som rapporterar inom ditt område
  • Upplys istället för att uppmana!


Avsnitt 25 – “Journalistens roll idag med Emanuel Karlsten”

Avsnittet är cirka 38 minuter långt

Om Passion för kommunikation

I Cisions podcast Passion för kommunikation bjuder vi i varje avsnitt in en specifik gäst som är specialist inom sitt område. Det bjuds på tips, trendspaningar och intressanta samtal. I varje avsnitt är Alexander Mason, Kommersiell chef på Cision Skandinavien och Åsa Melin Mandre, PR-konsult på Greenhill Relations med i studion. Gemensamt för alla gäster, Alex och Åsa är att de alla delar passionen för kommunikation.