Passion för kommunikation får i avsnitt 16 besök av både Martin Wettergren från Whispr group, och Jeremy Thompson, ordförande i AMEC och Europachef för Cision. Temat för avsnittet är medieanalys och digitaliseringHur utvärderar man sitt kommunikationsarbete i takt med digitaliseringen?

Diskussionen kretsar kring medieanalysens relevans idag när det blir allt lättare att själv ta fram egna siffror och rapporter från exempelvis google analytics, eller i realtid se hur många delningar man fått i sina sociala kanaler. Gänget i studion lyfter även fram medieanalys ur ett internationellt perspektiv. Vart är industrin på väg när det gäller datadriven analys och realtidsdata?

Ur innehållet

Poddavsnittet Medieanalysens nyckelroll i digitaliseringen” handlar i stora drag om:

  • Bakgrunden till Whispr group
  • Variablerna medieanalysföretag tittar på
  • Hur relevant medieanalysen är idag
  • Kundernas vanligaste behov
  • Internationellt perspektiv från Jeremy, AMEC

Viktigt att mäta innehållet man producerar

Trion diskuterar vikten av att göra innehållsanalyser och mäta det innehåll man skapar. Alex poängterar att Cisions Journalist- och kommunkatörsundersökning 2016 visar att 80 % ser webbplatsen som navet i kommunikationen men samtidigt svarar 50 % att de mäter av innehållet en gång i halvåret eller mer sällan. Martin menar att det kan stämma för många företag som startades på 1900-talet och också har en organisation gjord för 1900-talet. Nya företag med moderna arbetsmetoder mäter allt ifrån trafik till målgrupp, menar Martin.

Vilka variabler tittar ett medieanalysföretag idag?

  • Läget för ditt varumärke och konkurrenternas
  • Vad är bra och dåligt?
  • Vilka målgrupper har man?
  • Om man kommunicerar ett budskap som är passande för varumärket
  • Är ordet billigt bra eller dåligt?
  • Om man arbetar mot rätt målgrupp som gillar en billig bil?
  • Kartlägger var den här målgruppen finns online
  • Är ni där? Är era konkurrenter där?
  • Vilken ton behövs för att tilltala tilltänkt målgrupp online?

Medieanalytikern en objektiv röst

Alex lyfter ett exempel där en kund vägrade inse när de presenterade medieanalyser och visade att konkurrenterna hade mer publicitet. Detta visar varför det är viktigt med en tredjepart som kan titta på fallet med oberoende ögon och ge tuffa sanningar som ledningsgruppen behöver höra. Martin håller med och påpekar att den datan de tittar på inte tolkas annorlunda än någon annan tredjepart skulle göra.

 Vi säger bara hur det ser ut, rent objektivt. Lyssna på datan, sanningen finns där.

Redaktionella och digitala kunder har olika behov 

På frågan om det vanligaste kunden vill ha reda på vill Martin dela in det I två läger. Dels finns de redaktionella kunderna som vill veta hur de syns jämfört med konkurrenterna, få förklaring på varför det ser ut som det gör och en åtgärdsplan för hur de ska kunna bli bättre. Å andra sidan finns  de moderna, digitala kunderna som är intresserade av vad det är som driver affären och vill mäta det mot trafik eller slutgiltigt affärsmål. Alex drar det ännu längre och säger att det finns de som faktiskt vill använda sig av datan för att utvecklas samtidigt som det finns de som endast vill använda den för att visa upp den för chefer. Framtiden kommer att gagna de som använder den för att bli bättre och förstå sin verksamhet mer.

Image mäts i realtid tack vara sociala medier

PFK-podden ringer upp Cisions europachef Jeremy Thompson, som även är ofdförande I AMEC, för att få ett internationellt perspektiv på fenomenet. AMEC representerar människor som vill utveckla och mäta effekterna i PR och kommunikation och har medlemmar I över 30 länder. Jeremy medger att branschen definitivt har blivit mer styrd av data och mätning.

You can only drive the agenda and spin a messsage if you know where the opinion is and what people say about you.



Avsnitt 16: Medieanalysens nyckelroll i digitaliseringen

Avsnittet är ungefär 39 minuter långt och delar av avsnittet är på engelska.

Om Passion för kommunikation

I Cisions podcast Passion för kommunikation bjuder vi i varje avsnitt in en specifik gäst som är specialist inom sitt område. Det bjuds på tips, trendspaningar och intressanta samtal. I varje avsnitt är Alexander Mason, Kommersiell chef på Cision Skandinavien och Åsa Melin Mandre, PR-konsult på Greenhill Relations med i studion. Gemensamt för alla gäster, Alex och Åsa är att de alla delar en passion för kommunikation.


Relaterat innehåll

Få tips och inspiration kring hur du bäst arbetar med din kommunikation genom våra nyhetsbrev. Vi delar med oss av konkreta case, undersökningar och mycket mer!

11/07/2016

De fem finalisterna som gör upp om titeln Cision PR Influencer Award har nu presenteras och du kan läsa om dem […]

17/11/2017