Det 39:e avsnittet av Passion för kommunikation handlar om en svensk medieaktör som verkar något under radarn men som paradoxalt nog är störst av samtliga svenska medier på Facebook med 1,3 miljoner följare. Det handlar om Al Kompis som levererar svenska nyheter på arabiska. Gäst i studion är Julia Agha från Al Kompis och avsnittet handlar i mångt och mycket om hur de lyckas nå en stor målgrupp, för att inte säga gigantisk, som många andra inte når. Bara i Sverige finns idag närmare en halv miljon arabisktalande personer. Som vanligt medverkar även Alexander Mason och Åsa Melin Mandre i podden.

Man brukar prata om att media allt mer fragmentiseras och det handlar inte bara om kanaler utan även om språk och bakgrund. Nordens största oberoende nyhetskanal på arabiska som når en miljonpublik på facebook och har ett uttalat mål med att jobba för integration. Al Kompis är en svensk tidning på arabiska och de balanserar mellan att leverera nyhetsrapportering om Sverige samtidigt som de ger svensk samhällsinformation. Det handlar om utbildande information om svenska myndigheter och institution samt kultur och traditioner.

Ur innehållet

Poddavsnittet Om mångkulturell kommunikation med Al Kompis” handlar i stora drag om:

  • Bakgrunden till initiativet
  • Receptet bakom framgången på Facebook
  • Vilken typ av innehåll läsarna vill ha
  • Vad kommunikatörer bör tänka på när de kontaktar Al Kompis
  • 4 saker att ta med sig från avsnittet

Informationsgap öppnade för Al Kompis

Julias pappa grundade bolaget 2012 med hemsidan alkompis.se, ett initiativ som sedan expanderade till Facebook och där har gjort succé. Han identifierade informationsgapet som finns mellan arabisktalande personer i Sverige och det svenska samhället i övrigt. En naturlig anledning till intresset är att Julias pappa är arabisktalande men en annan är att arabiska har blivit det näst största språket i Sverige. I takt med flyktingkrisen och att det kom många nyanlända som talar arabiska visade sig deras satsning vara rätt i tiden, det behövdes en kanal som kunde ge rätt information till målgruppen. Det är där Al Kompis kommer in i bilden, de vet hur de ska nå ut, de känner målgruppen och de vet vad de gillar att konsumera.

Enkelt språk och intressanta ämnen nyckeln på Facebook

Julia förklarar att Facebook egentligen är lite av en konkurrent för dem. De vill att läsarna ska gå in på deras hemsida och läsa men de måste följa läsarna och därför är de på Facebook. Enkla inlägg, enkelt språk och intressanta ämnen är nyckeln. Hon berättar att det är som på sociala medier generellt, det är stor skillnad på vad de publicerar på hemsidan och på facebook. Många gånger delar de artiklar men ofta skriver de även inlägg som är lite mjukare, lite roligare med bilder och delar med sig av saker. Det gäller att vara aktiv hela tiden, kvantitet med kvalitet anpassat efter målgruppen är nyckeln.

Det är inte så komplicerat, svenska företag på sociala medier kan vara lite väl försiktiga och tänka att ”det där kan vi kanske inte lägga upp…”. Det måste gå igenom 10 personer innan det blir ett OK på att posta ett inlägg som ändå bara får 3 likes.

Vad vill Al kompis följare konsumera?

Egentligen är det de stora nyheterna om vad som händer i Sverige, precis som det alla andra också vill läsa om, förklarar Julia. Det är det som läses mest. Sedan är det mycket om asyl, migration- och flyktingfrågor som engagerar, men även arbete och jobb har visat vara sig eftertraktat. Varje gång Al kompis har ett rekryteringssamarbete med någon part, en jobbannons eller tips om utbildning brukar det generera bra engagemang.

I takt med flyktingkrisen så har intresset ökat markant. För ett år sedan (2016) hade de 500 000 följare på facebook och den siffran har idag mer än dubblerats till 1,3 miljoner följare.

Den mest delade posten sedan de startade är ett väderinlägg som handlar om rekordkylan på -40 grader uppe i Norrland. Man vill dela med sig till nära och kära och visa att ”titta vad vi uppe i norden genomlider”. Det är ett tecken på att vi inte är så annorlunda, det är de vardagliga sakerna som väder som engagerar.

Den mest likade posten var ett samarbete med ICA, det handlade om en serie filmer de gjorde under namnet Kryddor. Där handlade de om att de hade en svensk familj och en arabisk familj som gick hem till varandra och lagade svensk respektive arabisk mat. Det enda som var ICA i detta var när de handlade maten i början av programmet inför rätterna. Annars handlade det om att de lagade maten tillsammans. Den svenska rätten var något med lax och den arabiska rätten var storkok med ris. De åt varandras mat och diskuterade likheter och skillnader, något som genererade 13 000 likes.

Börja skicka pressmeddelanden!

Julia konstaterar att de välkomnar att folk börjar skicka mer pressmeddelanden till dem, något som är förvånansvärt ovanligt med tanke på den stora målgrupp de når. De vill att Sverige ska se Al Kompis som ett vanligt mediehus i Sverige. Målgruppen består av köpstarka konsumenter och en blandning av välintegrerade och nyanlända. Alex upplyser om att de från och med nu är tillagda i Cisions databas, något som förhoppningsvis kommer att få pressmeddelanden att börja trilla in.

4 punkter att ta med dig från avsnittet:

  1. Skicka mer pressmeddelanden – deras läsare är en intressant och köpstark målgrupp
  2. Det är egentligen samma typ av kommunikation – bara på olika språk. Tycker mottagaren att X är intressant?
  3. Minsta gemensamma nämnare är vädret, vi är alla intresserade av vädret.
  4. De är både en nyhetsredaktion och en potentiell samarbetspartner för att nå ut med relevant information. Redaktionen är helt fristående från Julia som mer arbetar med att bygga affärer och varumärke. Alla tankar och idéer är välkomna och man kan maila på julia@alkompis.com


Avsnitt 39 – “Om mångkulturell kommunikation med Al Kompis”

Avsnittet är ca 36 minuter långt

Om Passion för kommunikation

I Cisions podcast Passion för kommunikation bjuder vi i varje avsnitt in en specifik gäst som är specialist inom sitt område. Det bjuds på tips, trendspaningar och intressanta samtal. I varje avsnitt är Alexander Mason, Kommersiell chef på Cision Skandinavien och Åsa Melin Mandre, PR-konsult på Greenhill Relations med i studion. Gemensamt för alla gäster, Alex och Åsa är att de alla delar en passion för kommunikation.


Se hur vi kan hjälpa dig
Communicate Like Never Before.
Request A Demo