Hur ska man bära sig åt för att lyckas med sin annonsering på Facebook och Instagram? Är det någon skillnad på att boosta egna poster och att göra kampanjer i Ads manager? Hur implementerar man pixel-verktyget på mest effektivt sätt? Passion för kommunikation får i det 30:de avsnittet besök av Albin Stööp, expert på annonsering på Facebook och grundare av företaget Zalster. Tillsammans går trion igenom olika annonsverktyg och utarbetar den ultimata guiden för hur du ska gå tillväga för att lyckas med din annonsering på Facebook och Instagram. Albin berättar om Facebooks nya annonsverktyg och samtalet kommer att kretsa mycket kring hur man identifierar och når sin målgrupp. Såväl pixlar som tvillingmålgrupper diskuteras när PFK tar sig an detta mycket aktuella ämne.

Att annonsera på Facebook är inget nytt men för många har de många valmöjligheter facebook erbjuder snarare bidragit till en osäkerhet kring hur man annonserar effektivt och med framgång. Albin Stööp poängterar att man måste sätta sig in i verktyget för att lyckas, att applicera annonsmaterial från analoga medier eller kommunicera likadant till alla fungerar inte. Lika förvirrande som det kan te sig på förhand, lika lukrativt är det när man behärskar verktygen. Albin redogör för tre olika steg som är viktiga att bocka av för att lyckas. Det allra viktigaste tipset är tydligt; testa, testa och testa!

Ur innehållet:

Poddavsnittet “Så annonserar du framgångsrikt på Facebook med Albin Stööp” handlar i stora drag om:

  • Hur du lyckas med din facebookannonsering
  • Hur annonsering på Facebook skiljer sig från Instagram
  • Pixelverktygets funktion och olika användningsområden
  • Hur man bygger sin målgrupp
  • Tillvägagångssätt för att utvärdera resultat.

Annonsörer hänger inte med användarna

Albin menar att svenska marknadsförare i regel är ganska dåliga på facebookannonsering, sett i relation till det väldigt utbredda facebookanvändandet som finns. Man experimenterar inte tillräckligt med de verktyg som finns att tillgå, vare sig det handlar om annonsformat eller målgrupp. Han lyfter också upp facebooks samarbete med instagram och möjligheterna att skapa enhetliga kampanjer på flera olika kanaler i verktyget Ads manager.

"Facebook och Instagram är samma sak för mig."

Pixeln viktig för att analysera kundbeteende

Att implementera facebookpixeln i din annonseringsstrategi målas upp som det allra viktigaste i ett första skede. Pixeln används för att kartlägga vad såväl befintliga som potentiella kunder gör på internet. Exempelvis kan du programmera den till att rapportera vilka som besöker din hemsida men även vilka som går vidare till webshop, kassa och betalning. Hur du använder pixeln beror på vilket mål du har, menar Albin.

Hitta dina målgrupper med hjälp av tvillingar
Pixeln har en funktion även när det kommer till målgruppsanpassning. Genom att säga till facebook att se vilka som har varit på betalningssidan på en elhandel de senaste 90 dagarna kan man få fram statistik på vilka som köper ens produkter. Väl där kan man be facebook att skapa tvillingar till dessa personer, det vill säga personer som liknar de som har varit inne och handlat.

Bestäm format och hur annonsen ska vara utformad

Annonsernas format diskuteras och de kommer fram till att man inte behöver vara alltför säljig i sin framtoning. Albin tipsar om att variera bilden snarare än texten för att nå andra resultat. Det är ofta bilden som väcker uppmärksamhet och avgör om det blir tilldragande eller inte.

Albins tre bästa tips när du ska sätta igång med annonsering på Facebook:

  • Testa testa testa! Allt från målgrupp till annonsmaterial.
  • Lägg tid på ditt annonsmaterial. Det finns många verktyg för att göra häftiga filmer och bilder på ett kostnadseffektivt sätt.
  • Se till att ha pixeln ordentligt implementerad. Ju längre du har den inne, desto mer data kommer den att lagra åt dig.

 


 

 

 

Avsnitt 30 – “Så annonserar du framgångsrikt på Facebook med Albin Stööp”

Avsnittet är ca 40 minuter långt.

Om Passion för kommunikation

I Cisions podcast Passion för kommunikation bjuder vi i varje avsnitt in en specifik gäst som är specialist inom sitt område. Det bjuds på tips, trendspaningar och intressanta samtal. I varje avsnitt är Alexander Mason, Kommersiell chef på Cision Skandinavien och Åsa Melin Mandre, PR-konsult på Greenhill Relations med i studion. Gemensamt för alla gäster, Alex och Åsa är att de alla delar passionen för kommunikation.

Se hur vi kan hjälpa dig

Communicate Like Never Before.