Du har din nyhet och ett verktyg för publicering. Men hur ska du göra för att få andra att tycka att just ditt pressmeddelande är intressant? Cision guidar dig igenom hur du ska få din nyhet både klickvänlig och intressant för media.

1. Få fram ditt budskap

Tänk på vad du ska förmedla och vad som är viktigast att få fram. Rubriken är det första (och ofta det enda) dina mottagare ser så tänk på att den ska vara intresseväckande. Ta bort onödiga ord och gör den kort och slagkraftig. Ingressen ska sammanfatta resterande text i pressmeddelandet och göra läsaren nyfiken på att läsa fortsättningen. I brödtexten kan du med fördel lägga in uttalande från talespersoner i ditt företag. Tänk som en journalist, skriv i artikelform och placera det viktigaste överst.

2. Anpassa nyheten efter mottagaren

Att rikta nyheten till den du skickar till ökar sannolikheten för publicering. Tänk igenom vilket sorts värde som din information har för olika mottagare. Landsortspress vill ha en lokal vinkling för det de ska skriva om, medan nationella tidningar vill ha ett allmänintresse. Ökade lönsamhetskrav och klickstatistik på webben påverkar både nyhetsvärderingen och hur nyheter berättas.

Fundera på hur du kan anpassa din nyhet till olika typer av mottagare för att få största möjliga uppmärksamhet. Alla dina nyheter kanske inte passar för att skickas ut till journalister, utan enbart ska publiceras online för sökmotoroptimering och förstärkas genom sociala nätverk. Andra nyheter kanske lämpar sig bättre för bloggare eller andra personer som påverkar.

Ladda ned hela guiden för att läsa resten!

Ladda ner hela guiden här!

Förnamn: *

Efternamn: *

E-post: *

Telefon: *

Företag: *

Land: *

Relaterat innehåll

Få tips och inspiration kring hur du bäst arbetar med din kommunikation genom våra nyhetsbrev. Vi delar med oss av konkreta case, undersökningar och mycket mer!

11/07/2016

Alla vet vad Wikipedia är men det är få som har koll på hur man ska bära sig åt för […]

13/10/2017