1. Välj rätt mottagare

Först och främst vill du nå dem som är intresserade av just det du ska kommunicera. Det är mycket mer effektivt att rikta ett pressmeddelande till just de mottagare som kommer att lyssna, än att skicka till alla medier och sedan hoppas på att någon fastnar för just din nyhet. Oftast märks det också väldigt väl när urvalet inte är genomtänkt. Börja med att ställa dig frågan: Vad handlar mitt utskick om, och vilka intresseområden täcks in i min nyhet? Vilka skulle vara intresserade av denna typ av nyhet och tänkas skriva om den?

2. Hitta rätt ämnesområden

Det blir enklare att få en god överblick av sökresultatet om du i din sökresultatvy väljer att visa mediets ämnesområden eller kontaktens ämnesområden. Har du gjort en sökning som du tycker genererar ett för smalt resultat kan du då slänga ett öga på hur tidningen eller kontakten själv valt att kategorisera sig och på så vis hitta vidare till fler medier. En sökning på segling ger inte många kontakter, men de medier man får fram kan även vara kategoriserade under bredare kategorier. Du kan därför prova att göra en ny sökning på kategorin båtliv och se om du får fram fler intressanta kontakter.

Ladda ned hela guiden för att läsa resten!

Ladda ner hela guiden här!

Relaterat innehåll

Få tips och inspiration kring hur du bäst arbetar med din kommunikation genom våra nyhetsbrev. Vi delar med oss av konkreta case, undersökningar och mycket mer!

11/07/2016

Per Frykebrant arbetar till vardags som PR-konsult på Juno PR men kan numera även titulera sig själv “Årets Rookie”, en […]

04/12/2017