Er blogg ’4000mil.se’ tillhör de största och mest inflytelserika bloggarna inom rese-genren i Sverige. Vad ligger bakom framgången?

Alltid svårt att svara på förstås, men jag tror att det beror på dels att vi verkligen älskar att resa och att vi lyckas få vår passion att lysa igenom i blogginläggen. Och att vi försöker skriva informativa inlägg som andra resenärer verkligen kan ha praktisk nytta av.
Vår devis har alltid varit “vi ska skriva de blogginlägg som vi själva hade velat hitta innan vår resa”.

Hur kommer det sig att ni började intressera er för resor och började blogga?

Jag har alltid älskat att resa, ända sedan den där sommaren efter gymnasiet, då min syster drog med mig på en flygluff USA runt. Christofers intresse började i och med att han träffade mig och fick upp ögonen för att det fanns många sätt att resa, inte bara charter och solresor.

Bloggen startade vi för att vi fick så mycket frågor om våra resor och insåg att efter något år glömmer man bort detaljerna. Vad hette området som var bäst att bo i, vad kostade en middag och var det på för- eller eftermiddagarna det alltid regnade på Irland? Typ. Så då kom vi på att vi borde skriva ner allt, för att kunna fortsätta att hjälpa andra resenärer med råd.

Varför tror ni att era läsare vill ta del av er blogg?

Jag tror att vi är bra på att inspirera och att vi skriver ganska roligt och lättsamt. Sen gör vi ju faktiskt väldigt många schyssta resor också.

Vilket har varit ert mest populära blogginlägg? Varför tror ni att det blev en sådan succé?

Våra inlägg från Sri Lanka är våra mest lästa. Det handlar om tajming tror jag, Sri Lanka är ett resmål på uppåtgående och många är intresserade.

Sedan blir alla inlägg som på något sätt handlar om flyg och flygresor också väldigt lästa. För att många gillar flyg helt enkelt?

Vilka andra bloggar inom genren resor läser ni och finns det en känsla av gemenskap?

I resebloggarbranschen finns en jättefin gemenskap, där man stöttar och hjälper varandra.

Jag försöker läsa många andra resebloggar, men en som jag fastnar särskilt ofta på är johnnybajdzjan. För att bloggen mestadels handlar om väldigt udda resmål och om livet som reseledare i stället för livet som turist (som ju de flesta andra resebloggar handlar om).

Hur resonerar ni kring bilder och video i bloggen, hur mycket energi lägger ni på det och vilken roll spelar det för er blogg?

Bilder är superviktigt. Vi lägger massor med tid, engagemang och kärlek på foto under våra resor. Ibland får man sitta och vänta några timmar på rätt ljus och så…

Video använder vi aldrig i stället för text, men däremot när bilder inte riktigt räcker till för att förmedla känslan av upplevelsen. Tex zipline, en ridtur, en dramatisk vandring etc.

Hur använder ni er av sociala medier för att marknadsföra bloggen? Skiljer sig strategin beroende på kanal?

Facebook är, vid sidan av själva bloggen, vår primära kanal för att prata med läsarna. Här delar vi förstås alla våra blogginlägg, men lägger även upp bilder live när vi reser.

Instagram är mer ett showroom för våra foton.

Slutligen, hur vill ni bli kontaktade av PR-folk angående samarbeten? Vilka misstag begår de när de kontaktar er?

Det är jättetrevligt att bli kontaktad angående samarbeten. Det är ju de som får bloggen att gå runt.

Det man vill är förstås att det ska finnas en respekt för hur otroligt mycket hårt jobb som ligger bakom att bygga en blogg med många läsare och högt förtroende. Då och då kommer det förslag av typen “Om du länkar till oss får du välja ett skärp ur vår webbshop”, och det är inte respektfullt.

Bildkälla: 4000mil.se

About Oskar Larsson

Arbetar som Digital redaktör på Cision Scandinavia och ansvarar för mycket av innehållsproduktionen här på bloggen.
Du kan nå mig på: oskar.larsson@cision.com