42 km: “Det kommer alltid fram läsare under lopp och event”

När Cision rankade de främsta bloggarna inom löpning kom bloggen 42 km på en andraplats. Vi fick en pratstund med Kristian Ekfors, mannen bakom 42 km, som gav oss en inblick i hur allt började och vad som motiverade honom att starta bloggen. Dessutom berättar han om hur han anpassar löprundor för att få de perfekta bilderna, hur han kommunicerar med sina läsare på sociala medier och vad PR-folk bör tänka på när de vill pitcha en idé.

Din blogg ’42 km’ tillhör de största och mest inflytelserika bloggarna inom löpgenren i Sverige. Vad ligger bakom framgången?

Mest tur och timing, skulle jag tro. Jag började springa marathon när alla andra gjorde det, intresserade mig för trail- och bergslöpning när det började blir större osv.

När startade du bloggen och hur lång tid tog det att etablera den?

Bloggen startade 2009. Eftersom löpning och sociala medier började blir stort så gick det ganska snabbt att nå ut. Många tränade inför sina första lopp och ville få tips och inspiration.

Vad motiverade dig att starta bloggen?

Jag hade börjat springa och ville dokumentera min utveckling. Mest för att jag själv skulle ha något att titta tillbaka på.

Känner du att du har du bra kontakt med dina läsare?

Jag har träffat väldigt många tack vare bloggen. Det kommer alltid fram läsare under lopp och event, vilket är väldigt kul.

Vilka andra bloggar inom genren löpning läser du och finns det en känsla av gemenskap?

Jag försöker hänga med så gott det går, men tiden räcker inte alltid till.

Bildkvalité är ofta en viktig del av en blogg. Vad är din uppfattning om bilder i bloggen? Lägger du mycket fokus på just bilderna?

Bilder är givetvis viktiga. Ibland väljer jag att springa en viss sträcka för att jag vet att den bjuder på fina fototillfällen. Film känns också som en sak som håller på att bli mycket större.

Hur använder du dig av sociala medier? Påverkar de hur du samlar eller sprider nyheter?

I början var Twitter en viktig plattform för mig. Nu är Facebook och Instagram mina största kanaler för att nå ut och hitta inspiration. Det har blivit svårare att synas senaste åren pga att bruset blivit större och allt har kommersialiserats.

Slutligen, hur vill du bli pitchad till av PR-folk? Vilka misstag kan PR-folk begå när de kontaktar dig?

Kom med ett konkret förslag istället för att bara fråga hur många besökare bloggen har.