Bloggarna bakom bokhora: “Efter ungefär ett halvår märkte vi att vi fått många många fler läsare än de tio per dag som vi gissade i början”

Cisions senaste bloggtopp rankade bokbloggar, och vi passade på att ställa några frågor till bloggen bokhora som rankades som nummer ett.

bokhora är etta på Cisions bloggtopp över bokbloggar

Bloggarna bakom bokhora. Från vänster: Johanna Ögren, Johanna Lindbäck och Johanna Karlsson. Foto: Theresia Köhlin.

Er bokblogg  ”bokhora”  tillhör de största och mest inflytelserika fristående bloggarna inom bokgenren  i Sverige. Ni har även vunnit flera utmärkelser så som Aftonbladets Stora Bloggpris 2009 och Forma Books Blog Award 2011. Vad är ingredienserna bakom framgången?

Jag tror två saker. 1) Vårt tilltal, att vi verkligen gillar böcker och att diskutera alla sorters böcker och genrer för alla åldrar. Vi skriver personligt och tycker mycket i våra texter. Det är roligare att läsa än bara ett referat av handlingen. 2) Att vi är en gruppblogg och att vi medlemmar har olika boksmak och uppdaterar flera gånger i veckan. Det finns oftast något nytt att läsa.

Ni startade bloggen 2006, hur lång tid tog det att etablera den?

Efter ungefär ett halvår märkte vi att vi fått många många fler läsare än de 10 per dag som vi gissade i början för att läsning var ett så smalt ämne, så då fattade vi att vi var “upptäckta”.

Vad motiverade er att starta bloggen?

Vi ville diskutera böcker med varandra! Det var inte alls något genomtänkt att vi ska göra det här och det här med delmål si eller så. Vi körde bara utifrån vår egen läslust, och sen blev vi, helt ärligt!, väldigt förvånade när det var så många andra som också ville läsa det.

Ni är idag tre personer som driver bloggen. Hur ser ert upplägg ut gällande inlägg? Har ni någon struktur för vem som skriver när och vad?

Vi har ett par fasta inlägg som alltid kommer på måndagar och fredagar, men i övrigt så försöker vi sprida ut det så att det inte blir om samma genre hela tiden, eller att allt klumpar ihop sig på samma dag. Vi tänker att vi ska skriva 2-3 inlägg i veckan / person, och det kan ju givetvis inte vara enbart recensioner utan även handla om annat bokrelaterat. Sen har det naturligt skett en uppdelning för att vi har olika smak och läsinriktning. Jag skriver mycket om ungdomslitteratur tex, och det är för att jag är intresserad av det.

Bokgenren  är en populär genre för svenska bloggar. Vilka andra bloggar inom området ’böcker/litteratur’ läser ni och finns det en känsla av gemenskap?

Det finns absolut en känsla av gemenskap, och det har blivit en hel del bloggträffar genom åren. Man kan vara med mer eller mindre beroende på hur engagerad man vill bli i det… Jag tycker andra bokbloggare brukar vara supertrevliga när man träffas irl, och många som jag lärt känna de senaste 7 åren kommer just från den här världen. Läser en massa bloggar och scannar av ännu fler då och då. Det är svårt att lyfta någon favorit då flera är bra på sitt sätt, eller på sin genre.

Bloggare har under de senaste åren blivit alltmer inflytelserika. Hur anser ni att detta har påverkat förlagsvärlden? Har ni en nära kontakt med förlag och författare idag?

Ja, vi önskar recensionsex av förlagen och vi har inga problem med att få författarkontakter om vi vill göra intervjuer eller sånt. De första åren vi höll på var det knivigare för då var ju bloggar ett nytt fenomen, men nu är alla förlag väl insatta i även den här världen. Dagstidningar har ju skurit ner sin litteraturbevakning steg för steg, och vad gäller barn & ungdom så känns den försvinnande liten i dagsläget. Då är bloggar ibland enda sättet att få reccar på böcker. Förlagen brukar oftast vara positiva till att skicka läs-ex pga det. En del böcker, främst översatta, har också kommit in på den svenska marknaden för att vi och andra bloggar plockat upp dem.

”bokhora” har aktiva profiler i flera sociala medier (Facebook , Twitter etc.). Hur använder du de kanalerna? Påverkar de hur ni samlar eller sprider nyheter?

Just nu är bloggen och twitter det vi använder mest. Via twitter kör vi kortare och snabbare saker, länkar till andra, kanske svarar på frågor, eller lyfter något blogginlägg extra. Bloggen rullar på som vanligt med längre och kortare inlägg, och där sker också den mesta läsarkontakten i och med alla kommentarer vi får. Det är bloggen som är vårt huvudsakliga fokus, och de andra sociala medierna funkar som komplement till den.

Slutligen, hur vill ni bli pitchade till av PR-folk? Vilka misstag kan PR-folk begå när de kontaktar er? 

Vi vill alltid ha mejl! Inte bli uppringda, och vi vill inte ha en massa slentrianutskick av recensionsböcker. Vi vill få mejl om utgivningen med en beskrivning av boken och kontaktuppgifter direkt i mejlet. Vill vi läsa den så hör vi av oss. Samma gäller alla andra typer av samarbeten.

Det är väldigt vanligt att egenutgivare kontaktar oss och undrar om vi kan läsa deras bok, men de skickar inte med någon beskrivning av den utan då måste vi själva leta upp vad den handlar om. Och det gör vi inte, så såna får alltid nej tack.

Svarat av Johanna K.