Cornucopia? etta på Cision’s bloggtopplista!

Vi ställde några frågor till Lars Wilderäng som är mannen bakom toppbloggen Cornucopia?.

Din blogg  ”Cornucopia?”  om finans, ekonomi, miljö och politik tillhör de största och mest inflytelserika fristående bloggarna inom ekonomigenren  i Sverige. Vad är ingredienserna bakom framgången?

En bra mix och bredd av ämnen som intresserar fler läsare än en mer nischad och smal blogg, tillsammans med hög uppdateringstakt med 3 – 10 inlägg om dagen, samt engagerade läsare som berikar bloggen med sina kommentarer.

När startade du bloggen, och hur lång tid tog det att etablera den?

Det tog några dagar. Efter en vecka var bloggen den mest lästa i sin kategori i Sverige, mycket baserat på att jag var etablerad som skribent på diverse aktieforum sedan många år tillbaka. September 2008, med den akuta finanskrisen som exploderade, var också en bra tid att starta en realistisk ekonomiblogg.

Vad motiverade dig att starta bloggen?

Jag hade sagt upp mig för att leva på eget företagande och kunde lika gärna börja skriva för egna reklamintäkter, istället för att dra reklamintäkter till andras forum. Och förbättra världen i det lilla, vilket jag känner att jag bidrar till.

Vilka andra bloggar inom området ekonomi läser du och finns det en känsla av gemenskap?

Jag läser t ex Flute, Aktiefokus, Den hälsosamme ekonomisten, Winning Trading, Bobubbla,  Bolånetorsk, Musik @ Centrifugen, Life of a Stockman mfl. Upplever inte någon speciell känsla av gemenskap, utan mest avundsjuka och dålig stämning, undantaget ett fåtal bloggare jag har personlig kontakt med privat. Möjligtvis är detta ett utfall av att jag själv har så mycket trafik att jag har mer besökare än övriga 20 största oberoende ekonomibloggar tillsammans. Plus att jag bitvis kan vara rätt uppriktig, likt i denna intervju, och därmed får man vara beredd att ta en del skit från folk som har en underlig verklighetsuppfattning eller inte kan skilja på sak och person. Man ska också komma ihåg att det är dåliga tider och har varit det länge nu, vilket börjar tära på många överbelånade svenskars psyken.

De flesta ekonomibloggar på vår tio-i-topp lista, inklusive ”Cornucopia?”, har många kommentarer per inlägg och till synes högt insatta läsare. Stämmer det att läsarna är involverade? Och känner du att du har du bra kontakt med dina läsare?

Ja, jag har bra kontakt med mina läsare och de kommer ständigt med ris, ros och artikeluppslag. Får även en hel del information jag tyvärr inte kan gå ut med, utan man får väva in i andra inlägg.

Cornucopia?” har en profil på Facebook och Twitter. Hur använder du dem kanalerna? Påverkar dem hur du samlar eller sprider nyheter?

Facebook och Twitter använder jag mest för att sprida sidoinformation eller personlig information som blir tjatig eller irrelevant att lägga ut på bloggen, t ex att jag varit i media eller att jag ska vara i media. På Twitter lägger jag även ut en del blänkare eller korta kommentarer, men det är bloggen som ger intäkterna och därmed är det där det mesta relevanta publiceras. Brukar dock posta en del personligt på Twitter och Facebook dagar eller timmar innan det hamnar på bloggen, för att göra det lönt att följa mig även där. Sammantaget kan man konstatera att Twitter och Facebook, vid sidan av Google-träffar, stigit upp som den dominerande källan till nya besökare, medan Twingly blir allt mindre relevant sedan Stockholmsmedia började dölja Twinglylänkarna.

Slutligen, hur vill du bli pitchad till av PR-folk? Vilka misstag kan PR-folk begå när de kontaktar dig? 

PR-folk har höga löner för att sprida sin uppdragsgivares budskap. Finns ingen anledning för mig att göra deras jobb gratis. Kort sagt så åker 99% av alla kontaktförsök från PR-folk i skräpkorgen. Undantagsvis kan jag publicera något som är ämnesrelevant till vad jag brukar skriva om, men ofta med en kritisk vinkling mot det önskade budskapet. Bloggen är inte en gratis PR-kanal för högavlönat PR-folk. Vill man ha något publicerat okritiskt så får man ha ett affärsmässigt erbjudande, samtidigt som det måste vara något jag kan stå för och försvara, för jag får alltid kritik av läsarna om det handlar om sponsrade inlägg. Tackar även nej till de flesta förfrågningarna om reklam, eftersom det handlar om uppdragsgivare jag inte kan stå för, t ex bostadslån, SMS-lån, hasardspel eller företag som vill lura av folk deras guld till underpriser.