Daniel Richter: “En träningsintresserad pappa och en hantel i julklapp väckte mitt intresse för styrketräning”

Daniel Richter driver sedan 2011 bloggen Styrkelabbet som placerade sig etta på vår lista över de största bloggarna inom styrketräning. Vi var nyfikna på att höra lite mer om Daniel och hans bloggande så vi tog kontakt med honom för att ställa lite frågor.

 

Din blogg Styrkelabbet tillhör de största och mest inflytelserika bloggarna inom fitness/träningsgenren i Sverige. Vad är ingredienserna bakom framgången?
Jag tror det är en cocktail av att skriva för att hjälpa folk att lösa sina problem (med sin träning eller vikt), tillsammans med att leverera kvalitet i både innehåll och presentation. Lägger du till nyckelingrediensen “tid” till detta så har du receptet för en framgångsrik blogg i nästan vilken nisch som helst!

Hur kommer det sig att du började intressera dig för styrketräning?
En träningsintresserad pappa och en hantel i julklapp var det första fröet som såddes. Men sedan tror jag det är en blandning av min barnsliga fascination av styrka och muskler tillsammans med att styrketräning passar min ingenjörsmässiga personlighet väldigt bra, i och med att det är så mätbart. Att kontinuerligt förbättra sina resultat är en otroligt bra morot för att fortsätta träna!

När startade du bloggen och hur lång tid tog det att etablera den?
Jag startade den i augusti 2011, och i början fungerade den mycket som en egen träningsdagbok. Det tog dock bara några månader för mig att inse att 1) det var tråkigt att skriva om, samt 2) det här vill ingen läsa om. Så då lade jag om bloggens kurs till att istället försöka hjälpa andra. I januari 2012 (fyra månader efter starten) var de första dagarna då bloggen hade 100 besökare per dag, och jag tänkte “Wow! Det här kan ju faktiskt bli något!”. I januari 2013 (16 månader efter starten) hade bloggen ungefär 5000 besökare per dag, så jag gissar att någonstans däremellan, 6-12 månader, krävdes för att den skulle få bra fotfäste.

Vad motiverade dig att starta bloggen?
Jag hade ganska nyligen upptäckt både företagandets och hemsidornas värld (att skapa sina egna, alltså) och var väldigt ivrig att testa själv. Det var en kombination av intresse för ämnet, en stor nyfikenhet för processen och ifall det skulle vara möjligt att skapa en populär sida, samt att förstås kunna tjäna pengar samtidigt som man har väldigt kul.

Känner du att du har bra kontakt med dina läsare?
 Ja! Särskilt via sociala medier där det är lättare att känna igen läsare som kommenterar. Men jag har också ett dåligt samvete över att jag inte kan svara och interagera så mycket med alla som skriver som jag skulle vilja. Det tar helt enkelt alldeles för mycket tid, och skulle leda till att andra delar i mitt liv försummas.

Vilka bloggar inom fitness/träning läser du och finns det en känsla av gemenskap bland er?
De svenska bloggar jag läser är Träningslära (traningslara.se), Träna Styrka (tranastyrka.se) och Tyngre (www.tyngre.se). Jag känner personerna bakom dessa bloggar, och en viss känsla av gemenskap antar jag att det finns. Men annars så står nog Styrkelabbet ganska mycket på egna ben, även om olika samarbeten alltid är välkomna.

Bildkvalité är ofta en viktig del av en blogg. Vad är din uppfattning om bilder i bloggen? Lägger du mycket fokus på just bilderna?
 Ja, jag lägger ganska mycket tanke bakom bilderna, även om man kanske inte alltid kan tro det. Bilderna fyller flera viktiga funktioner. De kan till exempel vara intresseväckande eller inspirerande, eller snabbt förmedla vad en artikel kommer att handla om. Till största delen köper jag stock-fotografier, men där jag har tillfälle och en lämplig bild så väljer jag hellre ett eget foto på t ex mig själv än ett stock-fotografi, för att skapa mer av en personlig relation med läsaren. Utöver det har bilder givetvis ofta en pedagogisk roll när man vill förmedla poänger eller visa någonting, till exempel övningsutförande.

Du har väletablerade sociala profiler på bland annat Facebook och Instagram. Hur använder du de kanalerna? Påverkar de hur du samlar eller sprider nyheter?
Av Facebook, Twitter och Instagram så är det Facebook som driver överlägset mest trafik (10x mer än de övriga) trots att jag spenderar väldigt, väldigt lite tid där jämfört med de andra medierna. Facebookkontot fungerar egentligen mest som en högtalare för att basunera ut nya inlägg eller nyheter om sidan, och sedan verkar det helt enkelt sprida sig bra bland användare där. Instagram har jag egentligen mest för min egen underhållnings skull. Jag lägger inte lika mycket tanke bakom vad jag delar där, utan använder det mer för att roa mig själv, även om det rent bloggstrategiskt är ännu ett sätt att sätta ett ansikte på varumärket. Twitter har jag försökt använda för nätverkande med andra bloggare i nischen, men de verkar inte använda det mediet särskilt mycket.

Slutligen, hur vill du bli pitchad till av PR-folk? Vilka misstag kan PR-folk begå när de kontaktar dig?
Jag ogillar när PR-folk tar lång tid på sig i sin pitch, och särskilt när de insisterar på att tala över telefon. Skälet till det är att majoriteten av alla erbjudanden man får som bloggare är rätt usla, och då är det inte intressant att investera mycket tid up-front för något som ändå inte kommer att ske. Kom till skott, var konkret, och skicka över ditt erbjudande via mail så att jag kan ta ställning till det på mina villkor och i min takt, det är vad jag föredrar.