DISCOBELLE: “Tack vare bloggen kunde vi starta ett skivbolag”

I maj rankade Cisions bloggtopplista musikbloggar och bloggen DISCOBELLE rankades som nummer ett. Vi passade på att ställa några frågor till Martin Andersson, en av grundarna.

Gänget bakom Discobelle

Gänget bakom Discobelle

Bloggen ”DISCOBELLE” tillhör de största och mest inflytelserika fristående bloggarna inom musik i Sverige. Vad är ingredienserna bakom framgången?

Jag tror att en av de främsta ingredienserna är att vi började vid rätt tid men också att vi enbart lägger upp musik som vi själva gillar. Vi är flera som jobbar med bloggen och vi har alla olika musiksmak vilket också speglas i det vi lägger upp. Jag tror även att det märks att vi älskar musik.

När startade ni bloggen, och hur lång tid tog det att etablera den?

Vi startade 2006 och det tog inte speciellt lång tid att etablera bloggen utan den tog fart nästan omedelbart.

Vad motiverade er att starta bloggen?

Från början var bloggen på svenska och är sprungen ur en lokal klubbguide för Öresundsregionen, vi bloggade och skrev om artister/dj’s som kom till regionen och la bland annat upp musik med dem. Vi märkte att detta var uppskattat och då kom tanken om att fokusera på mp3or, mixar etc. och att skriva på engelska för att nå ut till fler.

DISCOBELLE” har en profil på Facebook och på Twitter. Hur använder ni de kanalerna? Påverkar de hur ni samlar och sprider nyheter?

Vi använder både Facebook och Twitter flitigt för att dels promota det vi lägger upp men även för att hitta nytt. Vi får mycket musik skickat till oss också via till exempel Facebook och de två kanalerna påverkar självklart hur vi samlar in och sprider nyheter.

Använder ni andra forum på nätet för att sprida musik och komma i kontakt med musiker, musikintresserade eller branschen i helhet?

Vi använder oss främst av Soundcloud som är ett fantastiskt verktyg för att både sprida musik och komma i kontakt med nya producenter och artister. Men sen är vi med på ett antal maillistor också.

DISCOBELLE är även ett skivbolag. Det står på bloggen att ni vill sprida musik ni hittar. Är bloggen även ett sätt att marknadsföra er som företag och tror du att den gynnar er i ert arbete?

Bloggen används för att marknadsföra skivbolaget, det är tack vare den som vi startade ett skivbolag eftersom vi har väldigt många kontakter med dj’s/producenter/artister runt om i världen. Den gynnar oss absolut, som ett slags kvalitetsstämpel och för att man genom bloggen vet ungefär vilken sorts musik vi släpper på skivbolaget.

Slutligen, hur vill ni bli pitchade till av PR-folk? Vilka misstag kan PR-folk begå när de kontaktar er?

Bra fråga! Vi vill gärna att man har en aning om vad Discobelle är och att musiken som pitchas är något som man tror skulle passa in och därmed läggas upp på bloggen. Man får gärna skicka oss exklusiva låtar, mixar eller videos. Misstag som begås är allt ifrån att man skickar massmail till massa bloggar där namnet blir fel, musiken inte passar till att man tjatar om att vi ska lägga upp musiken.