Elfstrands: “Vi kompletterar tre sociala medier så att det blir intressant för våra följare att följa oss överallt”

Emma och Anna Elfstrand är inte bara systrar, de är dessutom personerna bakom bloggen Elfstrands.se som har utmärkts med förstaplatsen när Cision rankar de främsta hästbloggarna. Trots deras frekventa kommunikation med läsare på sociala medier lyckades vi få till en intervju med systrarna. Vi var naturligtvis nyfikna på hur allt började, hur de ser på samarbeten med PR-folk och hemligheten bakom varför just de har lyckats.

Er blogg ’Elfstrands.se’ tillhör de största och mest inflytelserika bloggarna inom ridsportsgenren i Sverige. Vad ligger bakom framgången?

Vi har bloggat i många år och jobbar både kvalitativt och kvantitativt med våra inlägg. Det vi tror att vi har gjort allra bäst för att behålla våra följare är att ha en bra kontakt med dem. Vi har väldigt god stämning på vår blogg och älskar att kommunicera och hålla en diskussion med läsarna i kommentarsfältet, vilket verkar uppskattas!

Hur kommer det sig att ni började intressera er för hästar och ridsport?

Vi kommer från en travsläkt, så hästar har alltid funnits i blodet. Däremot blev vi själva intresserade av ridsporten istället för travsporten. Detta efter att vi var med på en prova på-ridning på vår ridskola under ett sportlov och strax efter det började vi rida.  Då var vi 9 respektive 11 år gamla. Ganska sent i jämförelse med många andra, men vi fastnade med en gång och skaffade egen häst bara ett par år efter att vi började rida.

Vad motiverade er att starta bloggen?

Emma startade bloggen för att ha som loggbok till sitt projektarbete “Vidareutbildning av häst” på gymnasiet. Hon upptäckte då att hon fick ganska många läsare redan från början, och efter det rullade det på och vi började satsa mer på bloggen. Vintern 2010-2011 anslöt sig även Anna och vi blev två stycken som skrev om vårt liv och våra hästar.

Vad är ert mål med hästarna och ridningen i dagsläget?

Våra nuvarande hästar börjar bli lite till åren, så målet med dem är bara att fortsätta ha kul och att de ska få ett så bra liv som möjligt hos oss. Vi kommer fortsätta tävla dem så länge de trivs med det. Planen är att skaffa en ny häst, kanske nästa år, och vad det blir för häst får vi se då! Även om vi inte tävlingssatsar direkt med våra nuvarande hästar vill vi ständigt bli bättre i ridningen och just nu jobbar vi mycket på våra svagheter i våra kroppar och sitsen. I framtiden vill vi båda tävla medelsvår dressyr och gärna komma upp litegrann i klasserna i hoppningen, men då behöver vi hästmaterial för det också.

Känner ni att ni har bra kontakt med era läsare?

Vi har en otroligt bra kontakt med våra läsare, och vi uppskattar verkligen hur aktiva och vänliga följare vi har!

Vilka andra bloggar inom genren ridsport läser ni och finns det en känsla av gemenskap?

I dagsläget läser vi faktiskt knappt några andra ridsportbloggar alls. Ridsportsgenren var större förr inom bloggvärlden, och då läste vi många hästbloggar eftersom många av våra vänner bloggade då. Dessutom lärde vi känna många nya personer tack vare hästbloggandet. Vi skulle säga att gemenskapen var större då jämfört med vad den är nu när andra sociala medier har växt fram och blivit populärare än bloggar. En blogg vi kan rekommendera är i alla fall lastingdressage.se som drivs av vår dressyrtränare Alexandra som är väldigt duktig!

Bildkvalité är ofta en viktig del av en blogg. Vad är er uppfattning om bilder i bloggen? Lägger ni mycket fokus på just bilderna?

Bilder är otroligt viktigt för en blogg och dess helhetsuttryck! Oskarpa bilder tagna i fel ögonblick och med fel inställningar kan förstöra helhetsintrycket på en hel blogg enligt oss. Vi har valt att lägga mycket pengar på bra kamera och objektiv för att kunna bjuda på fina bilder. Inte bara för våra läsares skull, utan också för att det är så roligt att ha dessa bilder i arkivet och se tillbaka på! Anna är den som alltid har varit mest fotointresserad av oss. Innan vi började blogga tillsammans kunde Emma knappt någonting alls om fotografering och bildredigering, men efter mycket träning så är vi nu båda nästan lika intresserade.

Hur använder ni er av sociala medier när det kommer till bloggen? (Marknadsföring, spridning etc.)

Vi har tre sociala medier som vi är väldigt aktiva på: blogg, youtube och instagram. De senaste två åren har vi gått över mer och mer till youtube, och därför är det extra roligt att vår blogg trots detta är högst upp på Cisions lista över ridsportbloggar i Sverige! Vi försöker komplettera dessa tre sociala medier så det ska bli intressant för våra följare att följa oss överallt. På bloggen blir det mycket dagsfärsk uppdatering och mycket bilder. På instagram blir det kortare uppdateringar, där vi exempelvis kan berätta att vi kommer skriva mer om en tävling, eller visa fler bilder på vår blogg. Youtube är det som vi tycker är roligast att jobba med. Vi har två youtubekanaler: En renodlad hästkanal och en kanal där vi lägger upp icke-hästiga videos så våra följare kan lära känna oss bättre. Vi tror att detta koncept är perfekt, både för våra följares skull, men också för annonsörer eftersom vi har så tydliga nischer på våra olika sociala medier. Vi driver också en hästverksamhet som vi har våra sociala medier att tacka mycket för! Vi får så mycket “gratis marknadsföring” tack vare att vi har gjort oss ett namn inom häst-Sverige och lätt kan sprida våra evenemang till hästintresserade personer, och vi därför har fått de flesta av våra kunder tack vare bloggen och youtubekanalerna.

Slutligen, hur vill ni bli pitchade till av PR-folk? Vilka misstag kan PR-folk begå när de kontaktar er? 

De flesta influencers får nog ständigt skamliga förslag när det kommer till marknadsföring, och så även vi! Här om veckan var det exempelvis ett företag som ville att vi skulle visa upp kläder i en video, men vi skulle inte få betalt för det, utan vi skulle endast få köpa kläderna till ett rabatterat pris. Det är tröttsamt att få “erbjudanden” som dessa, och att företag inte förstår värdet i att marknadsföras i så nischade kanaler som vi och många andra har. Många förstår nog inte heller att vi driver våra sociala medier som en del i vårt företag, utan de tror att lite gratisprodukter är en rimlig betalning, vilket det inte är.  PR-folk får gärna kontakta oss med antingen ett färdigt förslag på samarbete (exempelvis förslag på hur vi ska lägga upp en video) eller så kan vi diskutera tillsammans hur vi ska lägga upp vårt jobb, vilket vi gärna gör.  Sedan är det viktigt för oss att vi tillsammans med företagen vi jobbar med kommer överens om en rimlig ersättning för vårt arbete.