EMMAS DESIGNBLOGG: “När jag bytte språk slog bloggen verkligen igenom utomlands”

I senaste bloggtoppen listade vi inredningsbloggar och passade på att ställa några frågor till Emma Fexeus bakom bloggen EMMAS DESIGNBLOGG som rankades som nummer ett.

Din inredningsblogg  ”EMMAS DESIGNBLOGG”  tillhör de största och mest inflytelserika fristående bloggarna inom inredningsgenren  i Sverige. Vad är ingredienserna bakom framgången?

Cisions bloggtopp listar inredningsbloggar EMMAS DESIGNBLOGG

Emma Fexeus driver bloggen EMMAS DESIGNBLOGG. Fotograf: Jenny Björneberg.

Svårt att säga, men jag tror läsarna gillar att jag är ganska konsekvent i min stil, och att jag är extremt kräsen när jag bestämmer vad som ska få komma upp på bloggen, jag väljer bara ut guldkornen.

Du startade bloggen 2005, hur lång tid tog det att etablera den?

Det tog inte lång tid innan jag hade en trogen läsarskara, men på den tiden fanns det ju inte så många som läste bloggar eftersom fenomenet var så nytt, så det tog ett par år innan jag kom upp i större läsarsiffror. Jag hade tur och fick länkningar från de största amerikanska bloggarna ungefär ett halvår efter att bloggen startats, och därifrån fick jag många läsare.

Vad motiverade dig att starta bloggen?

Dels har jag alltid varit intresserad av inredning, och dels jobbade jag som stylistassistent på en tidning och behövde någonstans att lagra all information om nya produkter, märken och formgivare som jag fick varje dag. Sedan var det också ett sätt att få visa mina favoriter som inte kom med i tidningen.

Din blogg var till en början skriven på svenska, men under 2007 ändrade du språket till engelska. Hur har den ändringen påverkat din läsarprofil?

Bloggen hade en stor andel internationella besökare redan när jag skrev på svenska, men när jag bytte språk slog den verkligen igenom utomlands. Idag kommer ca 85% av läsarna från platser utanför Sveriges gränser.

Inredning är en populär genre för svenska bloggar. Vilka andra bloggar inom området ’inredning’ läser du och finns det en känsla av gemenskap?

I min rss-feed finns över 150 design- och inredningsbloggar, så listan skulle bli väldigt lång om jag började räkna upp favoriter här… Det finns absolut en gemenskap i gruppen, vi träffas på pressvisningar, mässor och events och många umgås också privat, men vi har också en egen grupp på Facebook där vi diskuterar allt som rör bloggande. Det kan gälla allt från hur man hanterar annonsörer till krånglande html-kod.

Inredningsbloggar har generellt sett stort fokus på bilder. Hur går dina tankar kring upplägget av inlägg? Hur mycket fokus lägger du på bilder, och hur viktigt är det att de är av hög kvalité?

Min blogg är extremt bildtung, texterna kommer definitivt i andra hand. Bildkvalitén är det som avgör om det blir ett inlägg eller ej, och det är de härliga bilderna som lockar mina besökare till bloggen. Vad jag skriver har egentligen inte så stor betydelse, för de flesta läser det ändå inte, eller skummar bara igenom lite snabbt. Jag önskar att det skulle kännas värt mödan att lägga mer krut på texterna, men i nuläget är allt fokus på bildmaterialet.

”EMMAS DESIGNBLOGG” har profiler i sociala medier (Facebook & Pinterest). Hur använder du de kanalerna? Påverkar de hur du samlar eller sprider nyheter?

Facebook är ett snabbt och smidigt sätt att kommunicera med läsarna och att se vilka inlägg som är mest omtyckta. Pinterest är helt ovärdeligt när det kommer till inspiration, och jag har hittat uppslag till många inlägg där. Nu har jag nyligen startat en ny kategori på bloggen, där jag skapar collage utifrån den senaste veckans pins, för att visa vad som inspirerar mig just nu. Pinterest är också ett väldigt bra sätt att locka läsare till bloggen genom att pinna bilder från de senaste inläggen.

Slutligen, hur vill du bli pitchad till av PR-folk? Vilka misstag kan PR-folk begå när de kontaktar dig?

För det första, skriv direkt till mig, med mitt namn, och visa att du läst min blogg och vet vad som kan passa där. Är det något du verkligen vill ha med på min blogg, se då till att jag är den första som får nyheten och att inga andra redan bloggat om den. För det andra, ring mig inte, speciellt inte kvällstid när jag sitter och äter middag med mina barn, det gör bara din pitch till ett störningsmoment och skapar definitivt ingen goodwill hos mig. Det jag gillar mest är mail där allt jag behöver finns med, från bakgrundsstory och stora (men lågupplösta) bilder till uppgifter om stylist/fotograf, priser, återförsäljare och en länk till en snygg hemsida.