Er blogg  ”Freedom Travel”  om husbilssemestrar tillhör de största och mest inflytelserika fristående bloggarna om resor i Sverige. Vad är ingredienserna bakom framgången?

Vi sammanfattar alla nya erfarenheter vi gör och kunskaper vi får kring husbilsliv och resor på bloggen, vilket gör att man nog kan hitta en hel del användbar information. Samtidigt försöker vi vara personliga och dela med oss av oss själva. Vi vill ha en dialog med läsarna, vilket innebär ett stort utbyte för oss, men förhoppningsvis också för dem.

Ni startade bloggen 2009, hur lång tid tog det att etablera den?

När vi startade bloggen kunde vi absolut ingenting om hemsidor eller sociala medier. Vi började trevande och lärde oss en sak i taget. I takt med att vi lärt oss mer har vi kunnat utveckla och förbättra bloggen och besöksantalet har hela tiden ökat, sakta men säkert.

Vad motiverade er att starta bloggen?

Vi skaffade husbil hösten 2008 och insåg snart att det här var ett jätteprojekt: så mycket nytt att lära sig om husbilen och husbilslivet. Vi ville dokumentera ombyggnation och resor samtidigt som vi hade ett stort behov av att själva läsa på, samla information och utbyta idéer med andra. En blogg kändes som en bra utgångspunkt för detta!

Bloggen handlar om er familj och husbilen. Bidrar hela familjen till bloggen eller har ni en huvudansvarig?

Helena bloggar, men Peter hjälper till med idéer och foton. Framför allt hjälper han till genom att hela tiden ha galna idéer om hur man kan bygga om husbilen och om vart man kan resa med den, vilket gör att det hela tiden finns något att blogga om! Ibland händer det att också sönerna bidrar med idéer eller bilder.

Vilka andra bloggar inom segmentet resor läser ni och finns det en känsla av gemenskap?

Vi läser gärna bloggar från utlandssvenskar eftersom det är intressant att ta del av deras erfarenheter från andra kulturer, till exempel Kattas Fikarum  från Malaysia och Att bo i USA . Vi läser också flera husbilsbloggar, till exempel Husbil Kors & Tvärs. Med vissa bloggare har man ett stort utbyte och det kan nästan kännas som att man känner varandra.

”Freedom Travel” har en profil på Facebook. Hur använder ni den kanalen? Påverkar den hur ni samlar eller sprider nyheter?

Facebook-sidan fungerar som en lite snabbare kanal för korta meddelanden. Här kan vi flagga om att vi är på väg ut på en långresa eller tipsa om något som är på gång. Facebook är också ett bra forum när vi vill ställa frågor, ta reda på var andra befinner sig eller kanske få in rapporter från till exempel en mässa.

Finns det någon speciell anledning till att ni valt att använda Facebook, men inte andra sociala medier så som Twitter?

Än så länge har vi hittat ett bra sätt att använda Facebook, men inte Twitter. Vi får se om det fortsätter så, eller om det är något vi ändrar i framtiden.

Slutligen, hur vill ni bli pitchade till av PR-folk? Vilka misstag kan PR-folk begå när de kontaktar er?

PR-folk kontaktar oss vanligen med pressmeddelanden eller samarbetsförslag. När det gäller samarbetsförslag är det trevligt att få en tydlig presentation av vad förslaget går ut på och vem avsändaren är. Vi är intresserade av samarbeten, men det känns viktigt att det är relevant för bloggen och kan ge ett utbyte till läsarna.

Tack och grattis till er toppplacering!

 

Linda.Grimstahl@cision.com'

About Linda Grimstahl

Jag arbetar sedan augusti 2014 som Team Lead Research Scandinavia på Cision Sverige i Stockholm. Dessförinnan var jag mediaresearcher på Cisions Londonkontor under ett par år. Här på bloggen medverkar jag med månadens bloggtopp samt den medföljande bloggintervjun.