Frida Ramstedt: “Jag upplever inte att kanalerna konkurrerar utan korsdrar varandra”

Precis som förra gången Cision rankade inredningsbloggar står Frida Ramstedt och hennes blogg Trendenser som vinnare när Cision  i 2017 års första bloggtopplista listar de populäraste inredningsbloggarna. Hösten 2015 hade Trendenser 55 000 följare på instagram, en siffra som i dag är mer än fördubblad. Vi fick en pratstund med Frida och hon berättade bland annat hur hon förhåller sig till alla olika kanaler.

För andra gången i rad har du vunnit Cisions bloggtopp inom inredningsgenren i Sverige. Hur gör du för att hålla bloggen stor och intressant?

Jag tror det hemliga “knepet” är ganska enkelt, det stavas hårt arbete. Man är aldrig bättre än sitt senaste blogginlägg så det gäller att fortsätta leverera och överraska med nya idéer och infallsvinklar. Inte minst för sin egen skull. Det är mycket roligare att blogga om man försöker utmana sig själv lite. 

Hur ser en ”vanlig” vardag ut för dig?

Den är ovanlig. En måndag står jag på reklamfilmsinspelning, en annan måndag kanske jag sitter i mötenhela dagen, en tredje springer jag runt på stan och jagar rekvisita till en fotografering. Jag försöker ha rutiner och struktur, men det är hopplöst. En förutsättning för att lyckas som bloggare är att man kan hantera tvära kast och att man inte blir stressad av att planer ändras ideligen. Det är något man måste lära sig leva med istället för att jobba mot.

Drabbas du någon gång av skrivkramp? Och hur gör du då för att hitta inspiration igen? 

Självklart, det händer flera gånger i veckan. Mitt bästa knep är att resa sig upp och göra något annat en stund. Men det får inte vara roligt. Städa skrivbordet, rensa kvitton, lägg in en tvätt eller något liknande ”måste” som du skjutit upp och som är mycket tråkigare än det du försöker skriva om. Det är ingen idé att stångas med inspirationen, men för mig hjälper det att tråka ut den. Till slut kryper den fram och som bonus har du fått andra viktiga saker gjorda.

Känner du att du har en bra kontakt med dina läsare och god stämning bland kommentarer?

Ja, det tycker jag. Jag drabbas sällan av elakheter och folk är trevliga mot varandra i kommentarsfältet. Det gör visserligen att de vassa pikarna tar desto mer när de väl kommer -men jag har det hellre så än utvecklar teflonmentalitet. Jag förstår inte hur andra mer kritiserade bloggare hanterar sina dagar. Jag kan bli på oerhört dåligt humör när det väl händer.

När du intervjuades efter Cisions senaste bloggtopp inom inredning berättade du att varje år arrangerar du en träff för inredningsbloggare, gör du detta fortfarande och hur ser det ut nu? 

Det gör jag fortfarande. Nästa träff är planerad till den 26/2 och drygt 150 bloggare och instagrammare inom inredning och lifestyle kommer till Göteborg för en inspirationsdag med bland annat Sofi Fahrman och Reklamombudsmannen.

Hösten 2015 hade du cirka 55 000 följare på Instagram, något som i dagsläget har mer än fördubblats. Hur har utvecklingen sett ut för dig med sociala medier senaste året och hur påverkar det dig (tillexempel tillväxt på sociala medier och minskat antal läsare på bloggen)?

Jag upplever inte att kanalerna konkurrerar utan korsdrar varandra. När jag postar att jag bloggat om ett nytt inlägg på instagram får jag en trafikskjuts av mig själv, och de bilder jag lagt upp på Pinterest kan driva trafik till bloggen i flera år – för varje gång de repinnas får jag en ny skjuts.

Hur vill du bli pitchad till av PR-folk? Har det skett någon förändring i tillvägagångssätt tycker du? 

Ifjol klagade jag på PR-byråer som ringer ideligen istället för att skicka pressmaterial digitalt. Det händer fortfarande, men jag har slutat att svara i telefon om det ringer okända nummer. Det har varit den enda lösningen för att inte bli störd flera gånger om dagen av pressfolk som inte förstår att jag kanske är mitt uppe i något och inte kan svara eller bara kan ta ett kort samtal. Mitt nya dilemma är däremot den ökade mailskörden. En vanlig dag kan jag få mellan 300 – 500 mail och det är ju ett heltidsarbete att hantera bara det. Jag förstår samtidigt att det måste vara svårt att göra sitt jobb som PR-konsult när mottagarna bara blir svårare att nå fram till men dem jag har bäst kontakt med är de PR-byråer som samlar informationen på ett enkelt och överskådligt sätt och som inte strösslar pressreleaser utan skickar ut information när det verkligen finns ett reellt nyhetsvärde.