Er blogg ’Hormoner & hemorrojder’ tillhör de största och mest inflytelserika bloggarna inom familjegenren i Sverige. Vad ligger bakom framgången?

Ärlighet, lust, mod, kvalitetsmedvetenhet och hårt jobb. När vi startade bloggen 2011 var vi tajmingmässigt helt rätt ute – mammabloggosfären var då hyfsat konform med stort fokus på det allra gulligaste toppskiktet i föräldraskapet. När vi stövlade in och valde att skildra fysiska och mentala vedermödor, självtvivel och otillräcklighet, tillkortakommanden och föräldrafails i en humoristisk, dråplig soppa, ja då var vi banbrytande inom genren. Och, det visade sig att vår version av tillvaron stämde väldigt väl överens med de allra flestas, heh.

Vi kommer dessutom från kommunikationsbranschen båda två och har en djup förståelse för bra content, långsiktigt varumärkesarbete och vikten av kvalitet och ihärdighet.

Hur kommer det sig att ni började blogga tillsammans?

Vi var skrivbordsgrannar på en kommunikationsbyrå och efter ett par år som kollegor och kompisar blev vi gravida med en månads mellanrum. Bebisleveranserna skedde 9 månader senare med exakt en månads mellanrum och sen satt vi där på varsin sida av stan med en liten missnöjd skrikis i famnen och undrade vad tusan som hade hänt. Under de första trevande månaderna smsade vi varandra dråpligheter, funderingar, farhågor och roligheter och ur det föddes tanken på en blogg på samma spår – en ärlig, rolig, oretuscherad skildring av livet med småbarn. Sanningen om småbarnslivet, helt enkelt.

Varför tror ni att era läsare vill ta del av er blogg?

Vi har under de sex år vi hållit på förstått att igenkänningsfaktorn och humorn är våra främsta trumfkort. Vi har ofiltrerat delat med oss av tja, praktiskt taget allt som kan strula, stöka och gå fel, och det har visat sig att vi har delat vårt kaos med dem allra, allra flesta. Vi har fått fantastiskt fin respons från våra läsare som menar på att de känt sig mindre ensamma i det ofta förvirrande, krävande och utmanande föräldraskapet. Vi har garvat och grinat ihop som en enda stor digital mammagrupp. Och, i det filtrerade, polerade sociala medielivet har vår öppenhet och ärlighet varit ett uppfriskande inslag.

Vilket har varit ert mest populära blogginlägg? Varför tror ni att det blev en sådan succé?

Det är två ytterligheter som har fått bäst respons. Å ena sidan är det stolliga skildringar av vardagsfiaskon, å andra sidan är det inläggen med mer svärta där Sofia delat med sig av känslor och erfarenheter av en förlossningsdepression.

Vilka andra bloggar inom genren läser ni och finns det en känsla av gemenskap?

Det är nästan pinsamt att säga, men vi är inga storkonsumenter av bloggar själva. Men, trots det finns en jättefin gemenskapskänsla bloggare emellan. Bloggosfären är ju trots allt inte så stor och man ses i olika sammanhang vilket är superkul.

Hur resonerar ni kring bilder och video i bloggen, hur mycket energi lägger ni på det och vilken roll spelar det för er blogg?

Från början hade vi många enkla illustrationer i bloggen, men det trappade vi ner på grund av tidsbrist. I övrigt har ju vår grej varit att visa snapshots från vardagen så det kan vara allt från en suddig selfie i rasslig tunnelbanebelysning till en närbild på en intorkad penne rigate. Det blir ALLTID roligare med bilder och vi skulle kunna bli bättre på att lägga ännu mer fokus på det visuella.

Hur använder ni er av sociala medier för att marknadsföra bloggen? Skiljer sig strategin beroende på kanal? 

Vi använder idag Instagram och Facebook utöver bloggplattformen. För att driva trafik till bloggen använder vi primärt Facebook (organiskt och ibland sponsrade inlägg/kampanjer). Instagram är primärt en kanal i sig med eget innehåll lämpat för plattformen, men vi använder även Instagram för att driva trafik till specifika inlägg och brukar även inkludera IG när vi kör sponsrade inlägg på fb.

Slutligen, hur vill ni bli kontaktade av PR-folk angående samarbeten? Vilka misstag begår de när de kontaktar er?

Det har hänt otroligt mycket på den fronten sen vi började 2011. Influencer marketing är numera en viktig del i många företags marknadsstrategier och briefer för samarbeten har blivit mer konkreta och strategiska.

Vid initial kontakt är mejl toppen så att man får en övergripande bild av vad PR-byrån/kunden vill uppnå och hur vi (eventuellt) jackar in i det. Vid större samarbeten är det bäst att följa upp det genom att ses så att man kan prata igenom det hela – syfte, förväntningar, upplägg, innehåll och inte minst mätpunkter. Det är oerhört viktigt att man i det här läget har en samsyn på vad man vill att samarbetet resultera i och vilka förväntningar som är rimliga.

Ett av de vanligaste misstagen är att förfrågan känns för generisk och inte bottnar i någon direkt research eller kännbar varumärkesmatchning. En annan tabbe är oskäliga arvoden av typen “skriver ni ett blogginlägg och postar tre bilder på Instagram får ni välja en valfri ryggsäck från webbshoppen”. En grej som dock har blivit mycket bättre, är att kunderna har velat att man ska formulera sig på ett särskilt sätt, med mycket fokus på exempelvis en produkts fördelar vilket lätt blir krängigt och tappar läsvärde och därmed effekt. Typ “Jag älskar verkligen den här hudkrämen med en alldeles unik formula av havtornsextrakt och arganolja som har fantastiska fördelar för alla människor som har hud”.

Vi förstår att det har handlat om ängslighet för att marknadssatsningen inte ska bli tydlig och säljdrivande nog, men nu har som sagt en förflyttning skett och kunderna förstår att det är klokt att släppa kontrollen lite och förlita sig på att bloggaren/influencern känner sin målgrupp och vet hur de ska paketera innehållet, trots att det finns en kommersiell tredje part. Vi har gjort samarbeten med kunder där vi tagit helt nya innehållsgrepp som våra läsare har hyllat, trots att det varit köpt. Den här typen av content marketing kräver ju ett helt annat tänk än mer traditionella marknadsinsatser.

Här kan du se hela topp 10-listan över de främsta bloggarna i Cisions ranking av familjebloggar.

About Oskar Larsson

Arbetar som Digital redaktör på Cision Scandinavia och ansvarar för mycket av innehållsproduktionen här på bloggen.
Du kan nå mig på: [email protected]