Jakob Andersson: “Mitt stora fotointresse är grunden till bloggen”

Jakob Andersson driver sedan 2008 modebloggen Det var min dag som hamnade på månadens bloggtopplista över modebloggare inom manligt mode. Vi fick chansen att ställa lite frågor till Jakob kring hans blogg.

Din blogg Jakob Andersson “Detvarmindag.se” tillhör de största och mest inflytelserika bloggarna inom herrmodegenren i Sverige. Vad är ingredienserna bakom framgången?
Jag hoppas och tror att framgången beror på att jag blandar mode, outfits med personliga texter och vardag. Detta gör att mina läsare lär känna mig. Jag är också väldigt noggrann med vad jag väljer att skriva om i bloggen.

Du har bloggat länge och startade bloggen 2008. Hur lång tid tog det att etablera den?
Det stämmer! Faktum är att det gick ganska snabbt, jag hade ett relativt (med dåtidens mått mätt) stort konto på en fotosida – Och när jag valde att lägga ner den för att starta min blogg så följde många av mina fotointresserade följare med till bloggen. Därefter ökade trafiken och intresset för bloggen i och med att det knappt fanns några killar som bloggade då. Man kan nog säga att jag var en utav de första!

Vad motiverade dig att starta bloggen?
Då var det först och främst mitt stora fotointresse, därefter intresset för att skriva och dela med mig av erfarenheter och den historia jag bär på. I takt med att bloggen växte så ökade också intresset för mode och stil.

Modegenren har länge dominerats av kvinnliga bloggare, men herrmodebloggar har börjat dyka upp mer och mer. Hur går dina tankar kring det, har herrmodebloggar en ljus framtid?
Jag skulle säga att hela “bloggvärlden” domineras utav fantastiskt duktiga och drivna tjejer, vilket är oerhört inspirerande om du frågar mig. Men som sagt, idag är det inte fullt så många som rynkar på näsan när de ser och hör att en kille bloggar, och det finns många duktiga manliga bloggare där ute och jag tror absolut att det finns en publik för manliga mode- och livsstilsbloggar.

Vilka andra bloggar inom genren herrmode läser du och finns det en känsla av gemenskap?
Jag följer inte enbart modebloggar, utan gillar att blanda mode och livsstilsbloggar och en del skönhetsbloggar. Mestadels läser jag mina vänners bloggar, de flesta tjejer. Men jag tycker att det är kul att se hur både tjejer och killar, så som Martin Hansson (Metro Mode), Andreas Wijk (Spotlife), Julian Hernandez (I’m Next), Daniel Paris (Spotlife) utvecklas och bygger grymma karriärer med bloggen som grund. Så coolt och inspirerande!

Bildkvalité är ofta en viktig del av en blogg. Vad är din uppfattning om bilder i bloggen? Lägger du mycket fokus på just bilderna?
Jag tycker att bra bilder är jätteviktigt i en blogg, ofta fångar man upp sina läsare med hjälp av just bilderna i bloggen. Jag har fördelen att jag vet att mina läsare föredrar både och! En bra blandning helt enkelt.

Hur går dina tankar kring videoinlägg? Använder du dig av dem bloggen?
Jag hade en period då jag gjorde enkla videobloggar. Idag är videos och Youtube väldigt populärt och aktuellt. Jag har lite funderingar på att ta upp jobbet med min Youtube-kanal igen och bygga den, men på grund av tidsbrist (övrigt jobb kring bloggen och mitt heltidsjobb) så har det inte blivit av än.

Du har ett väletablerat Instagramkonto (http://instagram.com/detvarmindag). Hur går dina tankar kring instagram och bloggens framtid? Kompletterar de varandra eller tror du trenden går åt att man kommer att ha det ena eller andra?
Jag tror att det är viktigt att knyta ihop dessa två. Att driva trafiken mellan Instagram och bloggen. Jag vet själv att när jag är inne på Instagram och någon jag följer har hänvisat till sin blogg för fler bilder så blir man så klart intresserad och går in och tittar.

Slutligen, hur vill du bli pitchad till av PR-folk? Vilka misstag kan PR-folk begå när de kontaktar dig?
Jag gillar personliga och långsiktiga samarbeten. För mig är trovärdigheten i min blogg A och O och jag gör därför aldrig samarbeten som inte känns “jag”. Största misstaget är när man märker att de inte tagit sig tiden att kolla bloggen alls och som gör massutskick och föreslår oärliga “krav”-samarbeten för någonting jag inte står för, eller som är relevant för mig och/eller mina läsare.