Jävligt gott: “Involvera oss – från steg 1!”

Din blogg ‘Jävligt Gott‘ tillhör en av de största och mest inflytelserika bloggarna inom vegetarisk matlagning i Sverige. Vad ligger bakom framgången?

Det är en kombination av flera olika saker. Mitt eget intresse och min nyfikenhet kopplat till att jag har lyckats pricka in i flera olika växande trender kring vegetarisk mat samtidigt. Jag började skriva om avslappnad och “vanlig” lakto-ovo vegetarisk mat för sex år sedan, då de flesta andra vegobloggarna var strikt veganska och mer hälsoinriktade. I takt med att både efterfrågan på vegetarisk mat, acceptansen för att äta vegetariskt och medvetenheten om hur bra det är för klimatet och hälsan har ökat så har det jag skriver om passat det många letar efter. Vanlig mat, fast vegetarisk, som gör det enklare. Att äta bättre utan att behöva förändra hela ditt liv.

Hur kommer det sig att du började intressera dig för matlagning och just vegetarisk?

Jag blev vegetarian efter gymnasiet, främst av hälsoskäl och för att det helt enkelt kändes som en svår utmaning. Jag var en enorm köttätare och åt ganska dåligt. Jag tänkte att om jag kunde bli vegetarian så skulle jag både göra något “bra” och det skulle antagligen hjälpa mig att få bättre matvanor överlag samtidigt. Och det gjorde det! Jag gick ner 15 kilo på ett år och mådde fantastiskt. Att bli vegetarian var inte alls svårt, men däremot att förbli det visade sig vara svårare. Det var därför jag började intressera mig mer för matlagning och hur jag skulle kunna äta mer och godare mat utan kött. Det vegetariska utbudet i Borlänge för 10 år sedan var inte enormt. Jag insåg ganska fort att om jag någonsin ville äta god mat igen så var jag tvungen att lära mig att laga den själv.

Vad motiverade dig att starta bloggen?

Jag startade bloggen som ett bollplank när jag själv försökte bli bättre på att laga vegetarisk mat. Jag försökte lära mig att laga vegetariska versioner av de rätter jag hade älskat när jag åt kött. En del vegetarianer och veganer skyr idén på att äta rätter som påminner om kött, men för mig var det tvärt om. Om jag aldrig skulle få äta en hamburgare eller en kebabtallrik igen så tror jag att jag nog skulle ha gett upp ganska fort. Då jag inte tyckte att det fanns några bra hemmagjorda recept på vegoburgare – så var det bara att hitta på ett eget! Och har det fortsatt, med att jag utforskat och letat efter sätt att “återerövra” all mat jag saknat eller aldrig fått chansen att testa, men varit sugen på.

Vad är ditt mål med bloggen i dagsläget?

Jag märkte tidigt i bloggens historia att jag verkligen lyckades hjälpa människor att äta mer och bättre vegetarisk mat. Jag fick ofta kommentarer där folk tackade mig för att jag hjälpt dem att bli

vegetarianer. Det var otroligt motiverande. Idag har jag jobbat med bloggen på heltid i ett år och mitt mål idag är att utveckla Jävligt Gott till ett större företag vars mål är att göra det enklare och godare för fler att äta bättre och godare vegetarisk och vegansk mat. Jag vill också nå ut till fler för att kunna visa att vegomat kan vara så mycket mer än ”bara sallad”. Det kan vara något som även den mest inbitne köttätaren kan gilla.

Nu vid jul startar vi faktiskt en Patreon-kampanj med främsta syfte att få en närmare och starkare relation till våra läsare. Alla som som bidrar i kampanjen får ta del av våra olika webbkurser och kommande böcker men bjuds även in till att agera referensgrupp och ambassadörer för arbetet, att delta på olika events och som gäster i min kommande YouTube-kanal!

Känner du att du har bra kontakt med dina läsare?

Absolut. Det är ett måste för alla seriösa bloggare att både kontinuerligt svara på frågor, att involvera sina läsare i sitt arbete och att utforska det ämne ni är intresserade av tillsammans. Instagram har varit ett fantastiskt forum för mig att komma närmare mina läsare, dels för att jag kan dela med mig av mer och mer avslappnat material utan att tumma på kvalitén på bloggen, men också för att läsarengagemanget är stort där.

Tanken med Patreon-kampanjen som vi drar igång nu är dock att ge läsarna ännu mer inflytande och utrymme i verksamheten där de också får vara med och både skapa material och påverka hur det kommer att se ut. Förhoppningsvis gör det att fler känner att vi tillsammans kan få fler att äta mer vego – och att det inte bara är jag, proffsbloggaren, som gör det.

Läser du några andra bloggar inom genren och finns det en känsla av gemenskap?

Jag har aldrig varit en stor bloggkonsument så som jag tror att många föreställer sig dem. Som någon som dagligen följer livstilsbloggar, men jag läser otroligt många matbloggar på det sätt som jag tror att de flesta av mina läsare följer mig. Idag är oftast de med bloggrecept bland de bästa. De har mycket högre kvalité och trovärdighet än en anonym receptsida eller en kokbok. Plus att du kan ställa frågor och få tips och hjälp av personen som skrev receptet! Så ja, jag läser och följer flertalet matbloggar, framförallt vegobloggar, på både instagram och på nätet.

Vi vegobloggar har en riktigt bra gemenskap tycker jag! Jag brukar också försöka lägga mig vinn om att pusha för nya konton jag gillar och som kompletterar det som redan finns på bra sätt. Flera av de andra bloggarna på den här listan är mina vänner och kollegor nuförtiden. Det är väldigt skönt att ha ett nära nätverk, särskilt när man arbetar som frilansare!

Bildkvalité är ofta en viktig del av en blogg. Vad är din uppfattning om bilder i bloggen? Lägger du mycket fokus på just bilderna?

Absolut. Bilder är alltid viktiga, men på en matblogg är de nästan allt i det första intrycket. Hur ska du någonsin bli sugen på att testa ett recept om du inte kan se maträtten? Jag har aldrig förstått mig på kokböcker som bara har bilder till vart femte recept. Det blir otroligt opersonligt och svårt att relatera till.

Jag har blivit bättre på att fota med åren, att hitta rätt vinklar, fokus, ljus och så vidare. Men jag försöker att inte överstyla bilden eller ta bort fokus från maten. Det ska se jävligt gott ut helt enkelt!

Hur använder du dig av sociala medier när det kommer till bloggen? (Marknadsföring, spridning etc.)

Mycket och konstant! Idag är det ingen större skillnad på “bloggen” och på din instagram, facebook, snapchat eller youtubekonto. De är alla en del av din medianärvaro och du behöver lägga lika mycket tid och kvalité på dem alla. Om jag skapar ett recept så skriver jag en genomtänkt längre text för bloggen och redigerar bilder som ska funka där, men jag gör detsamma för mina övriga kanaler. Olika saker funkar olika bra på olika plattformar och vill du nå ut till så många som möjligt är sociala medier ett måste.

Kanske kan du ställa en fråga för att väcka diskussion i relation till din rätt på facebook? Ha en så stor och poppande bild som möjligt på instagram, och sedan filma en liten kort film som du kan lägga upp på youtube? Och seden såklart köra snapchat och instagram stories från när du lagar maten. På det sättet får du trafik från alla plattformar som du kan dra in till bloggen, men också trafik på dina sociala mediakanaler. Allt räknas idag oavsett om du ska sälja dina tjänster till företag eller inflytande – som i sådana här mätningar – ska mätas!

Slutligen, hur vill du bli pitchad till av PR-folk? Vilka misstag kan PR-folk begå när de kontaktar dig?

Nummer ett är att det är viktigt att förstå att en bloggare idag, framförallt professionella, men även alla andra som lägger mer tid och energi på sin blogg, är betydligt mycket mer än en ensam person med en hobby och ett stort ego. Vi är; medieproducenter, analytiker, historieberättare och experter inom våra sakområden och även; VD, Copy, AD och kommunikatörer i ett. Lita på att vi kan våra läsare, våra kanaler och våra sakfrågor, och att vi antagligen kan dem till och med bättre än era kunder eller er på PR byråer.

Med det sagt är vi inte bäst och vackrast på allt så det jag snarare vill uppmuntra till är att se varje samarbete med en bloggare som just ett samarbete. Bjud in oss tidigt i processen till att utforma kampanjen eller insatsen tillsammans. Vad har kunden, bloggaren och läsarna för gemensamma intressen? Kan vi utforma ett samarbete som faktiskt är ett samarbete och inte bara en köpt annonsplats? Vilka erfarenheter har bloggaren av vad deras läsare gillar och inte? Antagligen väldigt många! Och då är det väl ganska korkat att utforma en hel färdig kampanj och sedan bara servera den som ett add-on i deras vanliga flöde?

Det räcker inte alltid med att låta matbloggaren sätta sitt recept själv utifrån en produkt om resten av kampanjen är helt fel i relation till hur den här bloggaren brukar kommunicera med sina läsare. Så, involvera oss – från steg 1!

 

Här kan du se hela listan över de främsta vegetariska matbloggarna 2017