Knepen bakom en framgångsrik pedagogikblogg

Vilka faktorer och knep ligger bakom en av Sveriges största bloggar inom pedagogik? Ett stort intresse och höga mål är några av dem. Vi har intervjuat Alastair Creelman som berättar om hans framgångsrika blogg ”Flexspan”, som blivit en riktig besöksraket.

Din blogg ’Flexspan’ tillhör de största och mest inflytelserika bloggarna inom pedagogik i Sverige. Vad ligger bakom framgången?
– Svårt att säga men en möjlig anledning är att det inte fanns någon konsekvent omvärldsbevakning om IT och lärande inom högre utbildning. Flexspan är en nyhetsblogg och jag försöker hålla den fri från egna synpunkter och personliga inlägg (fast jag erkänner att jag skriver enstaka kommentarer då och då). Regelbundenhet är väldigt viktig och jag försöker att publicera 4-5 nyheter varje vecka (lite lugnare över jul och under juli!). Det betyder att jag sätter press på mig själv och vissa veckor är det svårt att hinna. Men jag har lyckats under 7 år nu! Ytterligare en faktor är ett nyhetsbrev, Flexspaningar, som kommer ut varje måndag med länkar till veckans bloggposter på Flexspan och min engelska blogg, Corridor of uncertainty, som är min ”riktiga” blogg. Nyhetsbrevet skapar mycket trafik till bloggarna men jag använder också Twitter och ibland Facebook för att nå ut.

Vad motiverade dig att starta bloggen och hur länge har du bloggat?
– I början var Flexspan ett nyhetsbrev som jag skickade till kollegor runt om i landet. Sedan insåg jag att en blogg skulle vara effektivare och drog igång den 2009. Att skapa en blogg är som att skaffa sig en hundvalp – den kräver mat och omsorg – men du får så mycket tillbaka.

Jag har satt ganska höga mål på mig själv men lyckas skapa cirka 250 poster per år på Flexspan och cirka 40 på den engelska bloggen plus nyhetsbrevet!

Bloggandet har blivit mitt största fritidsintresse och en stor del av mitt liv. Kan inte förklara hur jag orkar men det gör jag.

Har du något mål med bloggen?
– Att sprida kunskap och omvärldsbevakning om IT och lärande. Jag hoppas att lärare och beslutsfattare får inspiration att forska vidare, testa nya verktyg, fundera över sin undervisning och se nya möjligheter.

Känner du att du har du bra kontakt med dina läsare?
– Jag insåg för länge sedan att man sällan får många kommentarer på en blogg men när jag är på konferenser eller möten så träffar jag många som kommer fram och tackar för bloggen och nyhetsbrevet. Dessutom har bloggarna öppnat många dörrar för mig. Jag har blivit inbjuden till många konferenser och seminarier som gästföreläsare och har varit med i många projekt som direktresultat av mitt bloggande.


Vill du se hela listan över topp 10 pedagogikbloggar? Klicka här!


Läser du några andra bloggar inom pedagogik och finns det en känsla av gemenskap?
– Jag bevakar dagligen många bloggar och nyhetssajter inom mitt område men mest utländska. Jag hittar väldigt få svenska bloggar inom IT och lärande, i synnerhet inom högre utbildning – mest aktivitet finns i skolvärlden. Många skriver om teknik men jag är intresserad av tillämpning. Hittar jag en bra bloggpost hos någon annan så skriver jag om den och jag twittrar gärna länkar till bra poster. Jag tror att vi alla känner varandra – vi är ju en ganska liten krets!

Slutligen, hur vill du bli pitchad till av PR-folk? Vilka misstag kan PR-folk begå när de kontaktar dig?
– Jag vill ha information, inte bara ren reklam. Vad är nyttan och får lärare prova den utan kostnad? Jag brukar blogga om verktyg och tjänster som inte kostar särskilt mycket eller är helt gratis. Jag skriver ytterst sällan om rena kommersiella produkter och tjänster för att om jag nämner en produkt så bör jag nämna alla konkurrenter också. Jag är ingen inköpare, bara en förmedlare.