Mia Hellström: “Man måste i första hand leva mycket för att kunna blogga bra”

Mia Hellström driver bloggen Men Mia! som kom på andra plats i månadens bloggtopplista där vi rankat bloggar om löpning och maraton. I intervjun berättar Mia bland annat om bloggandet, hur hon vill bli pitchad till av PR-konsulter och vilka träningsbloggar hon själv följer.

Din blogg tillhör de största och mest inflytelserika bloggarna inom området Löpning och Maraton Sverige. Hur känns det?
Roligt såklart! Jag har dålig koll på topplistor, men det är kul att själv hamna på en!

Vad är ingredienserna bakom framgången?
Som bloggare är det viktigt att vara sig själv och det tycker jag att jag är. Jag skriver nog den blogg jag själv skulle vilja läsa. Typiska hälsotips överlåter jag till andra – hos Men Mia! ska det vara lättsammare och utan pekpinnar om hur livet ska levas. Jag inspirerar gärna med tuffa träningspass och personliga löparframgångar kryddat med en hel del humor.

När började du blogga på ”Men Mia!” och hur lång tid tog det att etablera bloggen?
Men Mia! Har funnits sedan början av 2009, men då var det ingen träningsblogg utan handlade charmigt och spretigt om lite av varje i vardagen. Sen fick träningen en allt större plats i livet och bloggen fick hänga med. Min läsarskara har nog förändrats genom åren så det är svårt att säga något om etablering.

Hur planerar du löpträningen och bloggandet?
Familjen först, sen träning och sist blogg. Bloggen är ju det som sammanfattar de andra två komponenterna. Man måste i första hand leva mycket för att kunna blogga bra.

Vilka andra bloggar inom området ”Löpning och Maraton” läser du och finns det en känsla av gemenskap?
Det varierar. Just nu läser jag bloggen Föräldrafitness, som drivs av Elmina Saksi, som precis har sprungit milen på under 40 minuter. Inspirerande och coolt! Jag gillar också allakantrana.se, som utsätter sig för multisport med tillhörande blåmärken. Långt ifrån det jag själv vill, men Ida som driver den, verkar vara en skön tjej. Självklart kan det uppstå stunder av gemenskap med andra bloggare, som har samma intressen och liknande mål. Jag har lärt känna några av dem jag läser och fått vänner för livet.

Vad motiverade dig att starta bloggen?
Jag ville ha ett eget forum som var bara mitt och helt på mina villkor. Bloggen är ett utmärkt sätt att kommunicera precis det man vill med text och bild. Jag har ett starkt behov av att skriva dagligen och text är något av min specialitet.

Slutligen, hur vill du bli pitchad till av PR-konsulter och personer i media? Vilka misstag kan dessa begå när de kontaktar dig?
Förtroende får jag enbart om personerna som kontaktar mig visar att de läst min blogg, har koll och vet att de har ett samarbete som kan passa mig. Då blir det roligt och givande för båda parter. Värst är dom som slänger iväg ett mail på chans och skriver typ ”Hej, du får 200 spänn om du skriver om däck!”. Det sistnämnda har hänt.