Denna månad har vi rankat topp 10 motorbloggar och bloggen Motormaniac placerade sig som etta på topplistan! Här följer en intervju med Jan Eriksson som ligger bakom bloggen, där han svarar på frågor kring uppstarten av bloggen, gemenskapen bland motorbloggare, användadet av sociala medier och mycket mer!

Din blogg  ’MOTORMANIAC’ tillhör de största och mest inflytelserika bloggarna inom motorgenren i Sverige. Vad är ingredienserna bakom framgången?
Att skriva om det jag gillar att läsa på nätet och försöka skriva just på ett underhållande sätt. Det fungerade så pass bra att jag under en period också hade ”En motorfanatikers födelse”-bloggen på Expressen motors förstasida på webben.

Du startade bloggen 2007, hur lång tid tog det att etablera den?
Allt startade några år tidigare med bilbygget.se och audi200t.se-sidorna som senare blev till just motormnaiac.se. För att få den att synas från först början så postade jag inlägg 4 gånger per dag och följde upp dessa både på aftonbladet blogg samt ”En motorfanatikers födelse”. Men naturligtvis tog det en tid innan det började trilla in läsare, och det är väl en del som man bör tänka på; att allt inte händer över en natt och att jobba vidare med något som man tror på.

Vad motiverade dig att starta bloggen?
Jag råkade ut för en mc-olycka under 2002 som var rätt svår (nackskador, bröstbens-skador och nära döden-upplevelse). Under rehab-tiden så kändes det rätt att skriva om det som låg (ligger) mig varmt om hjärtat, d.v.s. motorhobby.

Hur skulle du lite kort introducera din blogg till någon som aldrig besökt den? Varför tycker du man ska man läsa just din blogg?
Motormaniac läser man både för att kunna få sig ett gott skratt och för att se att man aldrig behöver ge upp om ett fordon oavsett vilket skick, vilken modell eller vilken inriktning man har på sitt intresse.

Vilka andra bloggar inom området ’motor’ läser du och finns det en känsla av gemenskap?
Jag läser rätt mycket forum ute på nätet, både svenska, engelska (AmCar) och europeiska, för att få lite inspiration själv och för att se om det är något endera jag kan få hjälp med eller kunna hjälpa till själv när någon fastnat. Det finns en viss gemenskap men den märks mer under mässor, utställningar och event där man träffas ”Live”.

Använder du dig av sociala medier i relation till bloggen (Twitter, Facebook etc.), för att till exempel hitta eller sprida nyheter?
Eftersom jag är en gammal IT-räv (jobbat i branschen sedan 1994) så använder jag flitigt sociala medier för att boosta upp det jag känner att jag vill få ut och naturligtvis för att jobba kring ”samtalet” eller Buzzet för att nå ut till så många trevliga människor som möjligt.

Slutligen, hur vill du bli pitchad till av PR-folk? Vilka misstag kan PR-folk begå när de kontaktar dig?
Största misstaget är att försöka sälja in för mycket. När det gäller just PR och Kommunikation så är det viktigt att jag känner att det kan vara av nytta för mig samtidigt som jag ser till vilken nytta min del kan ha för det jag blivit kontaktad för. Eftersom jag själv både utvecklar, SEO:ar, skriver och jobbar kring min vision på mina onlineskrifter så kan jag vara rätt kräsen när det gäller kontakter samtidigt som jag har ett kunnande i branschen sedan många långa år tillbaka (Kommer från Xerox och IKEA sfären bla).