Therésia Erneborg: “Det är ett väldigt trevligt och peppande klimat matbloggare emellan”

Vi ställde några frågor till Therésia Erneborg som driver bloggen Söta Saker, som rankades överst på vår bloggtopplista i september.

Din blogg ”Söta Saker” om bakning tillhör de största och mest inflytelserika fristående bloggarna om bakning i Sverige. Vad är ingredienserna bakom framgången?
Jag tror att det är flera saker. Ämnet är engagerande och många är intresserade av bakning och matlagning. Interaktionen med läsarna, en viss retrokänsla, fokus på vackra bilder och ett personligt tilltal tror jag är andra ingredienser som gör att många gillar bloggen.

Foto: Josefin Casteryd

Hur länge har du varit aktiv med bloggen, och hur lång tid tog det att etablera den?
Jag har haft bloggen i tre år. Det tog ungefär ett halvår att få igång den ordentligt.

Vad motiverade dig att starta bloggen?
Egentligen var det lite av ett experiment. Jag ville se om det funkade, helt enkelt. Dessutom var jag sugen på att skriva om något annat än jag gör till vardags, i mitt jobb och få arbeta mer med stillbilder. Eftersom jag redan bakade en hel del föll det sig naturligt att bloggen kom att handla om bakning och sötsaker.

Vilka andra bloggar inom området bakning läser du och finns det en känsla av gemenskap?
Jag försöker hålla lite koll på både utländska och svenska bakbloggar, men de bloggar jag följer “privat” handlar till största delen om andra saker, som journalistik, samhällsdebatt och populärkultur. Matbloggosfären har verkligen en känsla av gemenskap och jag upplever att det är ett väldigt trevligt och peppande klimat matbloggare emellan.

”Söta Saker” har en Facebookprofil, och du länkar även till ditt twitterkonto. Hur använder du de här kanalerna? Påverkar de hur du samlar eller sprider nyheter?
Jag har ett privat twitterkonto (@teaerneborg) som jag använder dagligen, där jag twittrar om det som är min vardag och mina intressen: alltså allt från journalistik till teveproduktion, bakning och dans. Söta sakers “eget” twitterkonto är inte alls lika aktivt, utan är kopplat till facebookkontot, som fokuserar på uppdateringar från bloggen och saker som rör arbetet med boken.

Du är journalist och kokboksförfattare, tror du att bloggen och sociala medier har gynnat dig i ditt arbete samt att göra reklam för dina böcker?
Som journalist tycker jag att det är en självklarhet att ha koll på och finnas med i olika sociala medier och jag tycker absolut att jag har nytta av det i mitt arbete. Jag tror inte att jag överhuvudtaget hade fått chansen att skriva kokböcker om det inte varit för bloggen. Och jag tror inte att de hade blivit hälften så bra om det inte hade varit för den input och hjälp med allt från tips och råd till korrekturbakning som jag fått och får av mina läsare.

Slutligen, hur vill du bli pitchad till av PR-folk? Vilka misstag kan PR-folk begå när de kontaktar dig?
Å, jag vet inte om jag vill bli pitchad alls. Jag vet inte ens vad det innebär, men det låter väldigt obehagligt. Min erfarenhet är tyvärr att PR-byråer som hör av sig ofta kommer med ganska ogenomtänkta och oetiska förslag om samarbeten som ingen människa med sina sinnen i behåll skulle gå med på.