Vintage HONEYMOON: “Jag älskar att publicera bröllop där bruden lipar, barnen har gräsfläckar på knäna och gamla mormödrar dansar på borden.”

Bloggtoppen i juli listade bröllopsbloggar och vi har ställt några frågor till bloggaren Maria Ahlin vars blogg Vintage HONEYMOON”  placerades som nummer ett på listan.

Din bröllopsblogg  ”Vintage HONEYMOON”  tillhör de största och mest inflytelserika fristående bloggarna inom bröllopsgenren  i Skandinavien. Vad är ingredienserna bakom framgången?

En tilltagen nypa personlighet, mod att ha åsikter om traditioner och att jag älskar att publicera bröllop där bruden lipar, barnen har gräsfläckar på knäna och gamla mormödrar dansar på borden.

När startade du bloggen, och hur lång tid tog det att etablera den?

Idén föddes för nästan exakt två år sedan tillsammans med min medgrundare Madelin Downey och första inlägget såg dagens ljus 9 december. Då fanns det ingen konkurrent och det var lätt att få hjälp av kollegor som hjälpte till att sprida ordet. Men det är nu jag får skörda allt arbete, när brudar hör av sig och vill bli publicerade för att Vintage Honeymoon var deras största inspirationskänsla i deras bröllopsplanering. Det är helt fantastiskt!

Vad motiverade dig att starta bloggen?

Ärligt talar var det avsaknaden av inspiration i Sverige, allt såg likadant ut. Så när vi startade igång fick vi göra hutlösa timmar research för att hitta de leverantörer vi tyckte passade för Vintage Honeymoon. Även idag är jag petig med kvalitén och originaliteten på det jag publicerar, det klassiska får ändå plats någon annanstans i bröllops Sverige.

Vilka andra bloggar inom området ’bröllop’ läser du och finns det en känsla av gemenskap?

Internationellt tittar jag på bloggar när jag aktivt letar inspiration, Rock´n´roll bride är min personliga favorit. När det kommer till de nordiska håller jag mig uppdaterad och jag brukar själv maila ett hej till mina bloggkollegor då det är så mycket roligare att vara kollega än konkurrent.

Många anser att bra bloggar bygger på professionella bilder och bröllopsbloggar använder ofta många bilder och mindre text. Hur går dina tankar kring upplägget av inlägg? Hur mycket fokus lägger du på bilder?

Alla vill ha bilder och jag tycker själv att jag tillgodoser det behovet av inspiration. Personligen tycker jag om att läsa tips och tankar från andra så det är något jag själv lägger stor vikt vid på Vintage Honeymoon. När jag träffar par i mitt yrke som bröllopskoordinator är inspirationen aldrig ett problem utan mer hur de ska hantera vett och etikett utifrån deras egen vision om deras drömbröllop. Därför tror jag på en god blandning av bild, mina ord och tips från alla experter i branschen.

Många bröllopsbloggar är kortlivade, och ofta fokuserade på specifika bröllop.  Hur lyckas du hålla bloggen aktiv och intressant?

Innehållet kommer alltid vara baserat på andras historier vilket alltid kommer vara intressant oavsett trender. Sen går även bröllopssäsongen i cykler och jag brukar anpassa mig efter dem så det är aktuellt för den generelle läsaren, planeringen på hösten och detaljer på våren.

Vintage HONEYMOON” har profiler i sociala medier (Facebook & Twitter). Hur använder du de kanalerna? Påverkar de hur du samlar eller sprider nyheter?

Jag använder för nuvarande endast Facebook då den kanalen passar mig och bloggen bäst. Jag tror det är det forum som användarna stannar längst tid vid vilket passar mig som både vill visa bild, länka och skriva text, varje inlägg behöver sin kvalitativa omsorg.

Slutligen, hur vill du bli pitchad till av PR-folk? Vilka misstag kan PR-folk begå när de kontaktar dig? 

Personligen har jag så lätt att se genom sälj och vill man ha den enkla och snabba affären är jag helt fel person. Jag vill ha engagemang, tydlighet och långsiktiga relationer. Ibland får jag PR-förfrågningar i form om att jag ska publicera text med länk där innehållet inte är speciellt relevant till min blogg utan bara om bröllop i allmänhet. Vill man ha mig på fall krävs research.