Cision testar Content marketing: Här är våra resultat

Cision har nyligen lanserat en plattform för Content marketing där du kan sprida redaktionellt innehåll via våra partnernätverk till tusentals amerikanska bloggar och nyhetssajter. För att testa vilken effekt det gav att publicera en vanlig bloggpost via verktyget så testade vi själva att förstärka en av våra tidigare publicerade bloggposter.

Så här gick vi tillväga.

 

Cisions content marketing case

Vi började med att ha något relevant som vi ville sprida.

Vi började med en bloggpost som vi trodde skulle kunna vara relevant för amerikanska läsare, How to target a swedish audience, eftersom våra partnernätverk än så länge till största delen finns på sajter i USA och England. I verktyget gav vi sedan bloggposten ett antal olika rubriker och tillhörande bilder för att kunna testa lite olika alternativ (alla på något sätt kopplade till det som bloggposten handlade om) och publicerade det.

 

Cisions resultat från content marketing-test

På en och en halv timme hade vår bloggpost nått taket för antal klick.

 En och en halv timme senare var våra förbetalda klick slut, utan att vi ens hade hunnit testa våra alternativ för rubriker och tillhörande bilder. 1271 stycken sajter visade vår bloggpost under relaterade länkar och vi fick trafik från 103 stycken av dem. Nätverken anpassar nämligen vilka sajter som innehållet syns på för att säkerställa att innehållet är relevant för sajtens besökare, baserat på vilka sajter som tidigare har genererat trafik.

Cisions bloggtrafik efter content marketing test

Vi följde upp trafiken genom Google Analytics

Det mest intressanta med försöket var att vi genom Google Analytics för vår blogg kunde se att 69 procent av de besökare som hade kommit in via content marketing-testet faktiskt hade svenska ip-adresser.

Här kommer tre tips som testet lärde oss:

  • Tänk igenom rubriksättning och tillhörande bilder. Bättre rubrik- och bildsättning ökar möjligheten för nätverken att lyfta fram din berättelse på de sajter som driver mest trafik till dig.
  • Om du vill veta mer om dina besökare eller följa upp vilka sajter som din trafik kommer ifrån måste du ha tillgång till Google Analytics (eller annan besöksstatistik) över sidan som din länk hänvisar till.
  • Antalet klick kan (tydligen) ta slut fort!

Bilderna är hämtade från presentationen som Sälj- och Markandsdirektör Alexander Mason höll under vårt frukostseminarium om content marketing i september. På tisdag den 15 oktober håller vi ytterligare ett seminarium om bland annat content marketing – läs mer om det och anmäl dig här.

Är du intresserad av att veta mer om vår tjänst för Content marketing? Här kan du läsa mer och kontakta oss.