“Alla twittrande börs-vd:ar är vinnare”

Vilka börsvd:ar är mest aktiva på Twitter? Konsultbyrån Box Communications har tagit fram tre stycken topplistor över twittrande börs-vd:ar baserat på storleken på det företag vd:n arbetar för; large cap, mid cap och small cap. Eftersom Box Communications tycker att “alla vd:ar som tar steget ut i sociala medier är vinnare” har de valt ut de fem mest aktiva börs-vd:arna i varje kategori. Vi pratade med Mikael Zillén, vd för Box Communications, om de här listorna. 

Hej Mikael, kan du berätta lite om bakgrunden till de här listorna? Hur fick ni idén att göra listor över twittrande börs-vd:ar? Och varför just börs-vd:ar?
– De sociala kanalerna började ta riktig fart ungefär samtidigt som vi startade Box Communications 2010, så redan första året började vi kartlägga börsbolagens engagemang i sociala medier. Den explosionsartade digitaliseringen, där bland annat kommunikationskanaler demokratiseras och risken för digital Darwinism ständigt ökar, gör att bolag behöver ett starkt digitalt ledarskap. Så även om det kan tyckas trubbigt att titta på enskilda företeelser som Twitter kan det över tid kan det ge en bra indikation på hur digitaliseringsfrågorna hanteras av företag och dess högsta ledning, därför valde vi att för tre år sedan lägga till vd:ar i vår kartläggning.Zillen

Hur hänger listorna ihop med vad Box Communications gör?
– Vi jobbar mycket med digital kommunikation och hur den snabba digitala utvecklingen påverkar företag och organisationer. Eftersom digitaliseringen innebär såväl möjligheter som risker för företag handlar oftast vår rådgivning om att höja kunskapsnivån på ledningar och styrelser så att de kan agera proaktivt och fatta korrekta beslut.

Vi vet att det ligger mycket arbete bakom en topplista. Hur har ni gått tillväga? Vilka parametrar har ni tittat på?
– Det är naturligtvis mycket handpåläggning som gäller. Vi inleder med att samla in data om alla börsbolag och försöker samtidigt identifiera vilka vd:ar som finns på Twitter. Därefter rankar vi vd:arna baserat på bland annat parametrarna twitterengagemang, Klout, börsvärde och vår egen subjektiva blackBOX-modell.

rollenvestberg

 Har ni gjort några liknande listor tidigare?
 Den första listan med börs-vd:ar gjorde vi för tre år sedan, men vi har kartlagt börsbolagen engagemang i sociala medier sedan 2010

 Har ni någon ny lista på gång?
 Kartläggningen av sociala medier gör vi en gång om året, vanligen som nu strax innan sommaren. I november/december genomför vi vår årliga    Finansmarknadsenkät där vi ber gamla kunder och kollegor från finansbranschen svara på lite frågor om börsbolagen och deras kommunikation,  det mynnar ut i en kommunikationsranking.

Här hittar du listorna: Large Cap, Mid Cap, Small Cap

 

Bilder: Box Communications