Aller växlar upp med content-organisation

Aller Media, som driver tidningar som Årets Runt och Hänt i Veckan, bygger upp en studio för native-annonsering.

– Vi har massor av varumärken och en stor säljorganisation som inte längre säljer bara annonsuppslag. Vi har sedan tidigare utvecklat olika koncept till kunderna. Från första april har vi gjort om organisationen och kraftsamlar våra skräddarsydda erbjudande inom Native Studio, säger Helena Holmström, kommersiell kreativ chef för Aller media.

Native Studio består i dag av två kreativa planners, Anna Ehlén, sedan tidigare värvad från tidningen Chic och Cecilia Bungss färskvärvad från mediebyrån Tre Kronor och på gång in i augusti.

Utöver det rymmer Native Studio även en art director, native editors och produktionsledning.

– Vi har också ett antal personer på företaget som stöttar, som egna experter på sökord och vårt digitala team som är bollplank inom respektive kanal. Vi jobbar också nära vår content-byrå Make Your Mark. Det är en otrolig styrka för oss att ha dem som partner.

Vad vill ni erbjuda?
– Vi ska göra saker som är användbara för användarna och som fyller kundernas behov i det de ska kommunicera. Allt handlar om att hitta nytta för våra uppdragsgivare och samtidigt hålla användarna i fokus.

Hur utvecklas området native?
– Väldigt starkt. Vi får många förfrågningar och de blir mer spännande. Basvarianten, bördtext-rubrik-länk, ska vi inte förringa, men nu kommer allt mer förfrågningar om att placera saker i sociala medier och om att göra andra saker av material.

Inom området jobbar Aller Media med kunder som Max Factor, Cubus och Glitter. Synsam är kreativ sponsor till podden Under huden med Kakan Hermansson som är en av Elles profiler. Podden har hittills 35 000 lyssningar.

Vilka konkurrenter möter ni?
– Alla stora mediehus, alla som ha något skräddat att erbjuda. Men det vi konkurrerar mest om är användarnas tid. Jag tror man gör sig en otjänst om man tänker på att konkurrera med de traditionella konkurrenterna, det är som att ha printglasögonen på sig.

Många tänker lika och vill kommunicera ständigt content till och ständig dialog med användarna. Slutar det med att det blir fullbelagt i samtalsrummet?
– Det handlar om att veta vad användarna behöver och ge dem ett mervärde. I slutändan har användaren 24 timmar per dygn och någonstans prioriterar de sin tid. Redan i dag laddas det upp mer content än vad mänskligheten någonsin hinner konsumera.

Text: Rolf van den Brink, ansvarig utgivare och chefredaktör, Beaconomist. Originalet publicerat i Beaconomist 20:2016.

Den här artikeln är framtagen i samarbete med affärstidningen Beaconomist, som riktar sig till moderna digitala publicister. Beaconomist är en prenumererad betaltjänst, men varje vecka hittar du genom samarbetet med oss på Cision ett urval artiklar publicerade i Beaconomist här på bloggen. Artiklarna finns även med i vårt nyhetsbrev PR Update, som kommer ut en gång i månaden. Inte prenumerant på PR Update än? Anmäl dig här. Intresserad av att veta mer och prenumerera på Beaconomist? Hör av dig till Rolf van den Brink, ansvarig utgivare och chefredaktör på rolf@beaconomist.net eller 0708 – 20 82 94.