Annonsörerna startar mediebörs

Intresseorganisationen för reklamköparna, Sveriges Annonsörer, bygger en medieenhet som kommer att omsätta miljonbelopp på att konkurrera med mediebyråer och sociala medier-byråer.

Medieenheten innehåller flera erbjudanden till medlemmarna, landets största reklamköpare. Just nu bygger Sveriges Annonsörer ett erbjudande för programmatiska köp (annonser placeras och optimeras med hjälp av datasystem).

– Vi vill hjälpa våra medlemmar, framförallt dem som saknar mediebyrå, att få tillgång till en börs som vi ska driva, säger Anders Ericson, vd för Sveriges Annonsörer.

Organisationen utvärderar nu olika leverantörer av system för programmatic-köp.

– Vi har träffat tre av fyra leverantörer.

Anders Ericson utesluter inte att ytterligare tjänster ska utvecklas under medieenheten.

– Inte så länge jag vet att våra medlemmar har behov av framförallt digital rådgivning.

Utöver detta har Sveriges Annonsörer i det tysta byggt upp en rådgivning inom sociala medier med tre heltidsanställda rådgivare.

– Den digitala rådgivningen omsatte under det senaste året fyra gånger mer än budgeterat.

All rådgivning under Sveriges Annonsörer omsätter runt 8,5 miljoner kronor.

Men varför konkurrerar Sveriges Annonsörer med mediebyråer och sociala medier-byråer?
– Marknaden för den typen av konsultation räcket inte till. Behovet är så stort. Men vi har styrelsebeslut att inte gå in på marknader som nästan fungerar perfekt.

Men det finns väl många leverantörer av programmatic, till exempel mediebyråerna?
– Våra medlemmar utrycker att det finns en brist på transparens från mediebyråerna. Medlemmarna förstår inte vart pengarna tar vägen. Betalar man 100 får medier 50 kronor .Var är resten av pengarna? De tillfaller inte medierna. Vår plan är att hitta en fullständigt transparent lösning.

Av en total omsättning på 30 miljoner kronor omsätter Sveriges Annonsörers internetmätning KIA Index runt 5 miljoner kronor per år. Men KIA Index utmanas av aktörer som Ocast och Comscore.

Sveriges Annonsörer tänker därför jacka upp Kia Index som har fått en ny tillförordad chef i Peter Mackhé samt värvat Lin Eriksson från Lensway med uppgift att utveckla affärerna kring indexet.

Båda rapporterar till Ulf Hermansson Samell som blir chef för medieenheten från 1 oktober.

– Vi kommer att behöva gasa rejält med KIA Index. Vi ska släppa nya produkter. Vi har redan släppt en produkt där vi kan korsbefrukta persondata med trafikdata. Vi har även planer att korsbefrukta KIA Index med andra mediedata som data från IRM (nettoinvesteringar i medier). Vi ska även addera podcast-mätningar.

Varför bygger ni ut en hel medieenhet?
– Våra medlemmar är förvirrade och osäkra med anledning av hur medielandskapet förändras, framförallt kopplat till mediekanaler. Därför måste vi vara mycket mer lyhörda och stå på tå när det gäller mediefrågor. Det är en snårskog som man lätt går vilse i. Medieinvestering står för merparten av våra medlemmars budgetar. Därför måste vi in och stötta. Så vi ska utöka med ytterligare rådgivare, säger Anders Ericson.

Text: Rolf van den Brink, ansvarig utgivare och chefredaktör, Beaconomist. Originalet publicerat i Beaconomist 27:2016.

Den här artikeln är framtagen i samarbete med affärstidningen Beaconomist, som riktar sig till moderna digitala publicister. Beaconomist är en prenumererad betaltjänst, men varje vecka hittar du genom samarbetet med oss på Cision ett urval artiklar publicerade i Beaconomist här på bloggen. Artiklarna finns även med i vårt nyhetsbrev PR Update, som kommer ut en gång i månaden. Inte prenumerant på PR Update än? Anmäl dig här. Intresserad av att veta mer och prenumerera på Beaconomist? Hör av dig till Rolf van den Brink, ansvarig utgivare och chefredaktör på rolf@beaconomist.net eller 0708 – 20 82 94.

Namn: *

Efternamn: *

Din epost: *

Företag: