Bonniers digitala transformation

Anders Eriksson, chef för Bonniers business to business-medier (b2b) får som huvuduppgift att dra papperstidningarna genom den digitala transformationen. Och några idéer om hur det ska gå till har han redan innan han har tillträtt som chef för Bonnier News.

Elakt kan sägas att Gunilla Herlitz fick ordning på Bonniers dagstidningar genom att höja prenumerationspriserna och sänka kostnaderna. Nu ska hennes efterträdare, Anders Eriksson, se till att Dagens Nyheter, Expressen, Dagens Industri och Sydsvenskan genomgår den digitala transformation som ingen vet hur den ska gå till.

Hur gick det till när du fick jobbet?
– Det har varit en extern process, som jag och Tomas (Franzén, Bonniers koncernchef) drev. Man har tittat på interna och externa kandidater. Det mynnade ut i att jag fick en fråga om jag ville ta jobbet. Jag har i viss mån varit införstådd i processen. Men det var inte så att anmälde mig till jobbet.

Hur tänkte du kring att ta jobbet?
– Ja, jag tänkte att jag lyckades väldigt väl med vår strategi på Bonnier Business Press och jag ser positivt på framtiden och utvecklingen där och känner mig säker på att det kommer att utvecklas riktigt bra. Sedan blev jag också lockad av att göra något nytt. Utmaningen och chansen att jobba med de här varumärkena och verksamheterna var i slutänden det som gjorde att jag tog jobbet.

– Detta även i kombination med att jag har en rätt bra praktisk erfarenhet från jobbet. Jag har gjort en liknande resa med andra dagstidningar inom business to business och hoppas vi kan göra något liknande här.

Hur gjorde du business to business framgångsrikt?
– Vår strategi är att bygga affärer som är vertikalt nischade och addera med kundnytta och bli affärskritiska. Strategin fungerar väldigt bra digitalt och för event och med de förändringar och trender som råder på marknaden. Kan vi leverera affärsnytta, är det inga problem att ta betalt digitalt, snarare tvärtom, även när de gäller betalviljan.

Är förändringen för b2b även överförbar till konsumentaffären?
– En del av news är business to business. Delvis användbart för b2c. Det är klart att det inte handlar så mycket om affärsnytta eller om att bli affärskritiskt, det är andra kundbehov, men även inom b2c tror jag på fördjupning och att arbeta med kundernas intresseområden och behov och det skapar betalningsvilja. Men sannolikt är det svårare.

Vad vill du åstadkomma?
– Jag vill skapa en framgångsrik verksamhet som har en långsiktigt fungerande affärsmodell. Det är definitivt produkter som är efterfrågade och konsumeras och läses mycket och är relevanta. Det gäller att hitta rätt affärsmodeller.

Så din företrädare Gunilla Herlitz har inte tagit fram de rätta affärsmodellerna?
– De har börjat, så klart. Man kan säga att hela branschen jobbar med den här frågan och det är väl ingen som har löst det, någonstans i världen. Det är nog inte klart.

Blir det någon förändring med dig som vd jämfört med Gunilla Herlitz?
– Ja, det blir nog en del skillnader, vi har lite olika profiler, men jag har svårt att uttala mig konkret och exakt redan nu.

Stampen-hur tänker ni kring det?
– Inte jättemycket, jag har haft fullt upp i dag (23/5) och suttit i samtal med några medarbetare. Jag kan inte säga jag har gjort någon djupare reflektion.

Den digitala transformationen, mediernas digitalisering, har du någon tes?
– Ja, det är klart. Jag tror så här. I grunden finns det olika kundbeteenden, sedan finns olika format och distributionsformer. Digitalt är växande och den dominerande distributionsformen. Det finns de som säger att print och paper är dött, men det är ännu en väldigt stor produkt. Papper är en mogen produkt, den kommer ju inte att växa utan successivt minska så det är klart att transformationen sker automatiskt, det handlar om att hitta affärsmodellerna för att skapa intäkter och lönsamhet i de växande distributionsformerna. Då tror jag att det handlar ganska mycket om att bygga intäkter direkt från läsarna i första hand och som kanske kan kompletteras av annonsintäkter. Få medier kommer ha en huvudsaklig annonsmodell.

– Det digitala formatet möjliggör fördjupning i större grad än traditionella massmedier. Där produceras produkter som ska passa många, för att få stordriftsfördelar i tryck och distribution. Det behöver egentligen inte vara digitalt eller event, det man landar på är att det är individualiserat och fördjupat. Det ska man utnyttja. Jag är inte säker på att den logiken har utnyttjats fullt ut.

Ni ska flytta med Resumé och Veckans Affärer till News. Vilka delar följer inte med, Dagens Medicin?
– Sannolikt följer även Dagens Medicin med. Men exakt tajming och organisation kommer att ge sig under året. Grundtanken är att alla medier som ligger under Bonnier business media följer med. Vi har utbildning och stödsystem, de följer inte med.

Blir det övriga omorganisationer, är alla tjänster besatta?
– Det blir en ny vd för Bonnier Business Press och affärsområdeschef för Business to business (Anders Erikssons efterträdare).

Omorganisationen innebär att alla svenska publicistiska verksamheter flyttar in under News. De internationella b2b-medierna ligger kvar under Bonnier Business Press.

Ni tänkte aldrig att b2b-titlarna kunder ligga för sig?
– Jo, det var ett alternativt. Men vi gör så hör för att inte tappa de synergier och besparingar vi ha gjort inom b2b. Tanken är också att det kommer att finnas en sammanhållen strategi för b2b-affären, även om den ligger inom två affärsområden, det är ambitionen.

Kommer omorganisationen att leda till minskad personalstyrka?
– Det kan jag inte svara på. Det är klart att printprodukter som är stora och där intäkterna sjunker, kommer att kräva besparingar. Sedan gäller det att skapa tillväxt digitalt och i kringprodukter som gör att totalen blir okej. Då är förhoppningen att vi kan förflytta personal internt, de har vi gjort mycket inom b2b där vi gått från 90 till 30 procent av omsättningen i print. Där har vi gjort några neddragningar sedan 2010, men utmaningarna är större än inom b2c.

Text: Rolf van den Brink, ansvarig utgivare och chefredaktör, Beaconomist. Originalet publicerat i Beaconomist 19:2016.

Den här artikeln är framtagen i samarbete med affärstidningen Beaconomist, som riktar sig till moderna digitala publicister. Beaconomist är en prenumererad betaltjänst, men varje vecka hittar du genom samarbetet med oss på Cision ett urval artiklar publicerade i Beaconomist här på bloggen. Artiklarna finns även med i vårt nyhetsbrev PR Update, som kommer ut en gång i månaden. Inte prenumerant på PR Update än? Anmäl dig här. Intresserad av att veta mer och prenumerera på Beaconomist? Hör av dig till Rolf van den Brink, ansvarig utgivare och chefredaktör på rolf@beaconomist.net eller 0708 – 20 82 94.