Content-marknadsförarnas missar på Linkedin

Jaime Pham är content marketing-konsult på Linkedin i London. Här berättar hon om content marketing för B2B (företag till företag) i allmänhet och då i synnerhet via den sociala proffsplattformen Linkedin där hon jobbat sedan 2009.

Hur utvecklas B2B-content marketing?
– Vi ser allt fler som använder content marketing på företag och organisationer. Vi ser att företag börjar bygga dedikerade marknadsteam runt content marketing.

Vad är huvudmålet för företagen som använder sig av B2B-content marketing?
– Det är en mix av varumärkesbygge och att skapa köpbehov. Vad gäller varumärkesbygge är det en mix av corporate och employer branding. Linkedin används även för produktlanseringar.

Vilka konkurrenter har Linkedin?
– Vi har egentligen inga konkurrenter. Vi är det enda professionella sociala nätverket som opererar globalt.

Vilka är era affärsmål?
– Vi är i första hand en organisation för våra medlemmar. Så det kokar ner i vår mission att koppla samman proffs och göra dem mer produktiva och framgångsrika och att vi ska vara den förstahands-plattformen för marknadsförare. Vi tänker inte nödvändigtvis på marknadsandelar. Vi tänker på att förse marknadsförare med något de i sin tur kan använda till att ge våra medlemmar med upplevelser och få en massa i gengäld för det.

Vilka är de största hindren för Linkedin-kunder som vill jobba med content marketing?
– I vissa företag är ett hinder fortfarande att få med sig företagsledningen på content marketing. Content marketing är inget snabbt spel. Det tar tid att bygga förtroende och publik och samla engagemanget som är nödvändigt för content marketing.

– Från företag som har överkommit dessa hinder hör jag ofta att det ännu är en tuff utmaning att producera tillräckligt med engagerande innehåll.

Några tips för att producera tillräckligt med engagerande content?
– Jag tror att en bra content marketing-insats inte kräver så mycket content som en del tror. Det behövs inget nyhetsrum som lägger ut content flera gånger per dag för att ha en närvaro.

Vill professionella användare ha andra typer av content än konsumenter?
– Proffs är också konsumenter. De flest konsumenter har en professionell sida. Konsument-content kan fungera på Linkedin så länge det inte är annonsering. Skillnaden är att användare på Linkedin har ett professionellt mindset och vill få något gjort.

Vilka är dina råd till företag som vill lyckas på Linkedin?
”Alltid användarna först”. Folk förväntar sig att läsa användbart material på Linkedin. Det största misstaget företag gör är att marknadsföra sig själva med vanlig promotion.”

Text: Rolf van den Brink, ansvarig utgivare och chefredaktör, Beaconomist. Originalet publicerat i Beaconomist 10:2016.

Den här artikeln är framtagen i samarbete med affärstidningen Beaconomist, som riktar sig till moderna digitala publicister. Beaconomist är en prenumererad betaltjänst, men varje vecka hittar du genom samarbetet med oss på Cision ett urval artiklar publicerade i Beaconomist här på bloggen. Artiklarna finns även med i vårt nyhetsbrev PR Update, som kommer ut en gång i månaden. Inte prenumerant på PR Update än? Anmäl dig här. Intresserad av att veta mer och prenumerera på Beaconomist? Hör av dig till Rolf van den Brink, ansvarig utgivare och chefredaktör på rolf@beaconomist.net eller 0708 – 20 82 94.