DNs kreativa chef hoppar av – tror på tuffare tider

DNs kreativa chef Rickard Frank slutar för att starta byrå. På väg ut från skrapan i Marieberg ger han sin bild av medieutvecklingen.

Han startar en strategibyrå för varumärkesutveckling och kommunikation tillsammans med Åsa Myrdal Bratt, som driver egen byrå och Erik Eng, som därmed hoppar av som marknadschef för Naturskyddsföreningen. Byrån kör igång direkt med Åsa Myrdal Bratts byrå Myrdal Bratt & Partners som bas.

– Vi blir en strategibyrå som ska jobba med långsiktigt framgångsrika varumärken, säger Rickard Frank.Rickard Frank

Byrån kör i gång i juni, med ett antal befintliga kunder. De tre grundarna äger en lika stor del vardera.

– Vi jobbar bra ihop. Och vi gillar varandra, förklarar Rickard Frank val av konstellation.

Rickard Frank plockades år 2012 över till DN från Trelleborgs Allehanda där han var chefredaktör. Han har varit med om att utveckla nya Dagens Nyheter, som, främst digitalt, rullas ut bit för bit nu.

Han har haft anledning att tänka en hel del på dagstidningarnas framtidsmöjligheter och det verkar inte bli en lätt resa.

– I dag har många tidningar ganska bra utvecklingsteam på plats och kör hårt. Men användarna springer ännu snabbare. Så tidningarna har halkat ännu mer efter. Få organisationer utgår från användarna. De flesta tidningar gör det man gjort förut. Fast på skärm. Sedan dyker det upp andra som Kit och Nyheter 24, men de har svårt att lansera nya affärsmodeller, säger Rickard Frank och pekar på USA och kanaler som Quartz och Vox.

– Men de har en helt annan marknad.

Svenska tidningar verkar ha hamnat på helt fel bana.

– Under många år har de bantat printutgåvorna för att annons- och prenumerationsaffären minskar. De har gjort tidningen sämre för att de inte tror på den. När de sedan erbjuder något digitalt som de vill ta betalt för, så är det som är gjort för print och som är försämrat. Det säger sig självt att det inte är jätteklokt.

Men att utgå från användarna i stället för den egna organisationen och printkulturen, är svårare att göra än att säga.

– Man måste skapa upplevelser från användarnas beteenden som är supersmidiga. Det får inte vara skrotiga appar och långa laddningstider, journalistiken ska vara anpassad för små skärmar, allt måste man städa. Sedan kan man gå ut och försöka ta betalt. Man kan på riktigt fundera på om det är så många som har testat det på allvar i Sverige? Det är klart att Aftonbladet och Expressen gör bra grejer. Men de glömmer lätt läsarintäkter. Alla pratar volym, räckvidd och annonsintäkter.

Det handlar också om att utnyttja organisationen på rätt sätt.

– Det är få som har utvecklare och journalister i korsfunktionella team. Ofta sitter de separerade. På Vox jobbar de tillsammans hela tiden. Då blir resultatet något helt annat i slutändan.

Hur går det för ditt skötebarn DN?
– DN hade en digital utvecklingspaus 2009-14. Det är klart att det sätter sina spår. Det finns väldigt mycket som behöver byggas om. Första året gick till att börja om från början. Men i dagarna kommer nya beståndsdelar i nya sajten att rullas ut. Det är i rätt riktning, men mycket att äta i kapp.

Vart springer användarna?
– Liten skärm, det är gammalt…de vill ha kvalitativt innehåll med den rörlighet som stunden kräver. De vill ha material för situationen de befinner sig i och anpassat efter intresse, samtidigt som det ska kunna överraska. Den kombinationen är klurig.

Att användarna själva kan publicera sig med några knapptryck, ökar ännu mer deras skyhöga krav på leverans av innehåll.

– När de själva kan publicera på en nivå, tar de för givet att medierna kan göra det ännu bättre och snabbare.

Medan användarna smidigt trycker ut material från sina mobiler, måste reportrarna springa hem till redaktionerna med sina datorer för att publicera redaktionellt innehåll. Trenden i dag är att mediehusen utvecklar sina egna cms. Men har glömt att anpassa dem för mobil publicering.

– Nu bygger nästan alla meder sina egna cms. Det är en trend i hela världen. Man vill inte hamna i klorna på en leverantör och det finns inte så många cms som är anpassade för tidningar och journalister som ska producera väldigt många artiklar.

Men skulle inte alla köra open source som Drupal och WordPress?

– Det var en del säkerhetsluckor.

Rickard Frank tror definitivt inte att det kommer att bli lättare att jobba som mediechef framöver.

– Frågorna som landar på bordet blir bara fler och fler. Man behöver vara ute med sitt innehåll på allt fler ställen och med en härlig kvalitet och leverans. Det kommer att ställa helt nya krav på vilka som kan och gillar att jobba på redaktioner än idag.

Text: Rolf van den Brink, ansvarig utgivare och chefredaktör, Beaconomist. Originalet publicerat i Beaconomist 20:2016.

Den här artikeln är framtagen i samarbete med affärstidningen Beaconomist, som riktar sig till moderna digitala publicister. Beaconomist är en prenumererad betaltjänst, men varje vecka hittar du genom samarbetet med oss på Cision ett urval artiklar publicerade i Beaconomist här på bloggen. Artiklarna finns även med i vårt nyhetsbrev PR Update, som kommer ut en gång i månaden. Inte prenumerant på PR Update än? Anmäl dig här. Intresserad av att veta mer och prenumerera på Beaconomist? Hör av dig till Rolf van den Brink, ansvarig utgivare och chefredaktör på rolf@beaconomist.net eller 0708 – 20 82 94.