Göteborgsposten satsar offensivt på webben

Hur arbetar Sveriges stora tidningsredaktioner med sina hemsidor? Beaconomist gör nedslag hos landets tidningsdrakar för att kolla vad de jobbar med på sina sajter. Tidigare har du kunnat läsa hur Sydsvenskans webbredaktion arbetar och vad som händer på Aftonbladet.se. Nu är det Göteborgspostens tur och deras onlinechef Markus Hankins har hittat två ämnen som ska lyfta tidningssajten.

– Vi håller på att ändra sajterna inom Stampen (ägare till GP, med flera dagstidningar). Vi har byggt ett eget cms. Vi bygger sajten väldigt mycket mer mobilanpassad än tidigare. Nu har vi en mobilanpassad upplevelse, med en responsiv sajt som fungerar lika bra för mobil, läsplatta och desktop. Det har väckt viss frustration hos en del av våra läsare, som är vana att läsa oss på desktop. En del av våra trogna läsare, tycker vi fokuserar för mycket på bilderna, men vi gör det medvetet. Under det senaste halvåret har vi haft mycket trafik i mobilen, så de lösningar vi tar fram framöver, kommer att förbättra upplevelsen för mobiler, berättar Markus Hankins, onlinechef för GP.se.

Varför ett eget CMS?
– Vi har ett ganska förlegat system som hängt med länge. Vi behövde ha ett modernt cms som är kopplat till hur läsarna vill ha sina artiklar presenterade och hur enkelt det är att hantera för medarbetarna. De senaste 2-3 månaderna har vi utbildat all personal. Oavsett om det är en reporter eller krönikör, så ska de kunna posta inlägg hela vägen till publicering och veta hur man bäddar in material. De är inget avancerat. Vi har haft ett gammalt system där man behövde vara specialist för att kunna publicera.

Får vem som helst publicera nu?
– Av utgivarskäl har vi en intern ordning över ansvariga utgivaren ska läsa materialet. Vi vill inte att någon ska råka publicera något som tidningen inte utgivningsmässigt känt av, som kriminalnyheter. Men det är klart att flera kan publicera rakt ut, som sportreferat. Och nu sitter ingen webbredaktör som mellanhand. Vi hade tidigare en grupp webbredaktörer, men det ansvaret har i dag reportrarna.

– Vi har en bred diskussion inom Stampen och vi har offensiva mål. Vi har inte gjort resan som Aftonbladet och Expressen har gjort, vi har inte riktigt hängt med. När vi nu ska ta ikapp för att bibehålla vår position i branschen, behövs omfattande åtgärder. Det kan handla om innehåll och vilka ämnen vi ska bearbeta och hur vi presenterar innehållet. Det duger inte längre med att spruta ut 100 textnotiser om dagen. Läsarna kräver en annan kvalitet.

Vad kräver läsarna?
– Framförallt att vi har koll på ämnena som är viktiga i vår landsdel, att vi ska granska urvalet och berätta saker som är relevanta för dem. Jag tror vi får en explosion av bevakningen av HBTQ, som många vill förhålla sig till, men som medierna inte varit så duktiga på. När det gäller sportområdet kommer MMA (kampsporter) att explodera.

Vad frågar läsarna efter?
– De frågar mycket efter live-tv, som kvällspressen gör. Läsarna har vant sig vid att mediehusen har tv-sändningar från stora event. Det kan hända att läsarna ringer mig och frågar varför vi inte har det. Läsarna vill följa direktsänt vad som händer. Vi hade en stor framgång och en fantastisk tittarsiffra med en sändning om Frölunda hockeys guld med åtta timmar live-tv, från att laget landade på Landvetter till guldfesten. När vi lyckas, kommer läsarna med nya krav på vad vi ska sända.

Vilken typ av content är gångbart hos läsarna?
– Då ser vi att brejking news är väldigt viktigt. Vi är en väldig viktig nyhetskanal för många i Västsverige. När det händer allt från en trafikolycka på E6 till något brott. Då kommer många läsare till oss och förväntar sig att vi ska skriva om det. Ju bättre vi blir, desto fler läsare får vi. Vi kan bli lite här av vad Aftonbladet är på riksplanet, en plats att gå till för att få senaste nytt.

Text: Rolf van den Brink, ansvarig utgivare och chefredaktör, Beaconomist. Originalet publicerat i Beaconomist 18:2016.

Den här artikeln är framtagen i samarbete med affärstidningen Beaconomist, som riktar sig till moderna digitala publicister. Beaconomist är en prenumererad betaltjänst, men varje vecka hittar du genom samarbetet med oss på Cision ett urval artiklar publicerade i Beaconomist här på bloggen. Artiklarna finns även med i vårt nyhetsbrev PR Update, som kommer ut en gång i månaden. Inte prenumerant på PR Update än? Anmäl dig här. Intresserad av att veta mer och prenumerera på Beaconomist? Hör av dig till Rolf van den Brink, ansvarig utgivare och chefredaktör på rolf@beaconomist.net eller 0708 – 20 82 94.