Hur bygger man varumärke med Snapchat?

Anna Olivemark är sociala medier-ansvarig på reklambyrån DDB Stockholm och ansvarar bland annat för Mcdonalds snapchatkanal. Här delar hon med sig av sina bästa tips till alla som driver eller ska starta ett snapchatkonto för ett varumärke.

Vad är det första ett företag eller organisation bör tänka på när det ska börja använda Snapchat?
– Egentligen samma saker som varje gång man ger sig in i en ny kanal – Vad vill vi nå för målgrupp och är det den målgruppen som befinner sig i kanalen? På vilket sätt blir vi relevanta för målgruppen i den här kanalen och vad har vi för målsättningar, säger Anna Olivemark.

Hur ser Snapchat-marknaden ut och vilka är de senaste trenderna?
– Målgruppen är som bekant lite yngre än på exempelvis Facebook och Instagram. Enligt senaste Svenskarna och internet använder 97 procent av alla gymnasietjejer i Sverige appen och 92 procent använder appen dagligen. Jag skulle tro att så många använder appen dagligen eftersom att den fortfarande särskiljer sig ganska mycket från andra kanaler. Snapchat är trots allt främst en meddelandeapp och har ersatt andra meddelandetjänster, exempelvis sms, hos de yngre målgrupperna.

Hur ska varumärket tänka kring content på Snapchat?
– Kort, roligt och engagerande. Prata med era följare och kolla på de snaps som ni får. Hur pratar de och vad gillar de för grejer? Ta sedan ert budskap, era mål och er egen stil och anpassa det.

Vad är det som skapar genomslag på Snapchat?
– Roligt och relevant innehåll som är skapat just för den här kanalen och målgruppen. Sluta fuska genom att ladda upp filmer från kamerarullen, som ni egentligen skapat för andra kanaler. Skapa materialet direkt i appen och utvärdera löpande.

Hur ska företag och organisationer tänka kring mängden innehåll som publiceras?
– Det fina med Snapchat är att det inte ser dåligt ut om ni inte lagt upp något nytt på 6 dagar, då ni enbart syns bland alla stories om det finns något nytt.

– Jag brukar försöka hålla mina stories till under en minut (om det inte är något som uppdateras löpande, exempelvis snaps från ett event) – efter en minut brukar antal tittare som sett hela storyn att sjunka.

Vilka fällor är lätta att hamna i som oerfaren ”snapchattare”, och hur kan man undvika dem?
– Att ta de där enkla genvägarna kanske? Använd appen privat innan och våga testa.

Hur ska ett varumärke använda sig av rörlig bild på Snapchat?
– Rörligt är en självklar del av Snapchat. Att bara lägga upp stillbilder som visas i 10 sekunder var kan kännas väldigt platt, så att blanda upp med rörligt är ett måste. Däremot tycker jag inte att det finns några regler för hur man ska göra det.

Vad skiljer ett bra och ett dåligt varumärke på Snapchat?
– Det bra varumärket är på Snapchat för att underhålla, engagera och lära känna sina följare. Det dåliga varumärket beter sig som en megafon och skriker ut sina säljbudskap.

Vilka konton anser du själv är bra på Snapchat?
– Inte helt opartiskt skulle jag säga Donken (McDonalds) . Men utöver de jag själv jobbar med så tycker jag att Idol Sverige gör ett riktigt bra jobb. De har alltid en härlig blandning av innehåll och blir en naturlig länk mellan idolerna och deras fans. Utanför Sverige är Taco Bell överlägset bäst, de verkar lägga hur mycket tid och energi på kanalen som helst. LACMA (konstmuseum i Los Angeles) är också grymma på Snapchat, de är väldigt fyndiga och många museum i Sverige skulle kunna hämta massa inspiration där för att locka till sig en yngre publik.

Hur kan företag och organisationer mäta effekterna på Snapchat, och vilka nyckeltal är viktiga?
– Det finns faktiskt en hel del olika tjänster som mäter åt dig. De kostar en slant, men om man vill jobba med kanalen under en längre period och satsa så kommer det att spara dig väldigt mycket tid. Jag kollar exempelvis på följartillväxt, hur många procent av följarna som öppnar storyn och hur många som kollar på hela. Engagemang brukar jag mäta i form av hur många personer som gör det vi uppmanar till, exempelvis tar en skärmdump eller skickar tillbaka en snap.

Hur ska företag och organisationer tänka kring annonsering på Snapchat?
– Annonseringsplattformen ryktas ju lansera i Sverige nu under Q1 och det ska bli väldigt spännande, tycker jag. Jag hoppas att det innebär att de företag som jobbat mycket med Snapchat och förstår kanalen kommer att börja skapa annonser som passar kanalen och med hög kreativ höjd. Och så hoppas jag att det inte innebär att man exempelvis klipper om en färdig TVC till stående format och tycker att det känns ”snappigt”. Personligen kommer jag att bli rätt besviken om Snapchat släpper igenom de annonserna.

– Viktigt att tänka på att det här är en kanal där användarna inte är vana vid reklam än, så precis som när Instagram började med annonser så kan det bli en del sura reaktioner till en början. Tänk därför till en gång extra och lägg lite tid på att lära känna kanalen först.

Anna Olivemarks fem snabba tips för att driva ett effektivt snapchat-konto för ett varumärke:
1. Gör ett ordentligt grundarbete med tydliga målsättningar, målgruppsanalys, contentkalender osv.
2. Håll dina stories korta, max en minut och cirka 5 sekunder per snap.
3. Ha med någon form av CTA (som exempelvis ”snapa oss ditt svar”), då har du något att mäta engagemang på.
4. Dela din snapcode på flera relevanta platser, både digitala och fysiska. Det ger en stadig följartillväxt över tid.
5. Snapchat är inte en app för envägskommunikation så glöm inte att prata med dina följare. De använder troligtvis Snapchat som en form av chattapp och hur kul är det att höra av sig till någon som aldrig svarar?

Text: Alexander Mörén, Beaconomist. Originalet publicerat i Beaconomist 3:2017.

Den här artikeln är framtagen i samarbete med affärstidningen Beaconomist, som riktar sig till moderna digitala publicister. Beaconomist är en prenumererad betaltjänst, men varje vecka hittar du genom samarbetet med oss på Cision ett urval artiklar publicerade i Beaconomist här på bloggen. Artiklarna finns även med i vårt nyhetsbrev PR Update, som kommer ut en gång i månaden. Inte prenumerant på PR Update än? Anmäl dig här. Intresserad av att veta mer och prenumerera på Beaconomist? Hör av dig till Rolf van den Brink, ansvarig utgivare och chefredaktör på rolf@beaconomist.net eller 0708 – 20 82 94