Icas digitala strategi landade i Wall Street Journal

I slutet av 2015 slog Ica fast fyra digitala prioriteringar för 2016. Redan har ansträngningarna resulterat i en artikel i Wall Street Journal, berättar Icas kommunikationschef Ola Fernvall.

Prioriteringarna som slogs fast var följande:

* Utveckla ledande CRM och ett gemensamt svenskt lojalitetsprogram.

* Skapa ett ledande omnikanalerbjudande tvärs över segment och plattformar.

* Öka effektiviteten i hela värdekedjan, med fokus på butiksdrift och Digitalisering.

* Förbättra IT-utveckling genom närmare verksamhetskoppling och nya arbetssätt.

Ett av svaren på frågan om hur arbetet med prioriteringarna fortlöper är ett inslag som Wall Street Journal har gjort och som visar hur Ica tillsammans med smartlåsföretaget Glue och Post Nord testar leveranser av mat rakt in i kundernas hem, oavsett om de är hemma eller inte.

Jobbar ni med flera liknande utvecklingsprojekt?
– Ja, med fokus på digitala tjänster som förenklar för kunden både i butik och i e-handel, berättar Ola Fernvall.

– Övrigt som händer inom detta området är ICA och Hjärtat (apotek) får ett gemensamt lojalitetsprogram under sommaren, lägger Ola Fernwall till.

Hur utvecklas e-handeln?
– Vi har idag e-handelsverksamhet inom apoteksvaror, specialvaror och livs. Inom livs har vi nu cirka 180 Ica-butiker spridda över landet som erbjuder e-handel. Variationen mellan butiker är stor och beror både på lokala förutsättningar och på hur hårt butiken väljer att satsa. Vi särredovisar inte försäljningen för e-handel.

Här är WSJs inslag.

Text: Rolf van den Brink, ansvarig utgivare och chefredaktör, Beaconomist. Originalet publicerat i Beaconomist 20:2016.

Den här artikeln är framtagen i samarbete med affärstidningen Beaconomist, som riktar sig till moderna digitala publicister. Beaconomist är en prenumererad betaltjänst, men varje vecka hittar du genom samarbetet med oss på Cision ett urval artiklar publicerade i Beaconomist här på bloggen. Artiklarna finns även med i vårt nyhetsbrev PR Update, som kommer ut en gång i månaden. Inte prenumerant på PR Update än? Anmäl dig här. Intresserad av att veta mer och prenumerera på Beaconomist? Hör av dig till Rolf van den Brink, ansvarig utgivare och chefredaktör på rolf@beaconomist.net eller 0708 – 20 82 94.