Mediernas syn på live-sändningar i sociala medier

Hur tänker några av Sveriges största medier, som Aftonbladet, Expressen, SVT och Dagens Industri kring live-sändningar på sociala medier? Beaconomist har frågat mediehusen om deras syn.

AFTONBLADET
Erik Carlsson, sociala medier-chef

Vilka sociala medier-plattformar använder Aftonbladet för livesändning?erik carlsson 1
– Vi har varit väldigt restriktiva med att sända live på tredjepartsplattformar. Den plattform vi använder är Facebook Live, men då främst i syfte att experimentera.

Hur tänker ni kring valet av plattform?
– Det är det överlägset största sociala nätverket och därför den bästa platsen för experimenterade av livevideo på tredjepartsplattform.

Fanns det några andra plattformar ni kollade på?
– Vi är ständigt uppdaterade och utför mer eller mindre experiment på alla plattformar.

Du säger att ni varit väldigt restriktiva med att sända live på tredjepartsplattform. Varför?
– Facebook erbjuder inte vare sig en tydlig eller hållbar intäktsmodell.

Du säger att Aftonbladet använder plattformen för att experimentera? Hur menar du?
– Vi utför ständigt olika tester utanför vår egen plattform. Det finns många skäl till det, ett av dem är till exempel att lära oss av andra företag som arbetar inom andra tekniska och sociala bitar av berättande.

Vilka brister ser ni med Facebook Live i dag?
– Dels finns det ingen intäktsmodell, dels finns det frågor kring vad användarna faktiskt tycker om Facebook Live. Väljer användarna att se det själva eller är det algoritmen som säger åt folk vad de ska ta del av?

Vet ni hur många tittare Facebook Live klarar?
– Med svenska mått finns det noll anledning att betvivla att plattformen skulle klara av trafiken.

Vilka kostnader existerar för livesändning på plattformarna och den utrusning och verktyg som krävs?
– Det är ingen skillnad mot de verktyg och kostnader vi har när vi sänder live på egen plattform, säger Erik Carlsson.

EXPRESSEN
Kristina Pousette, tillförordnad trafikchef

Vilka sociala medier-plattformar använder Expressen för livesändning?
– Facebook.kristina pousette 1

Hur tänker ni kring ert val av plattform?
– Vi bedömer att Facebook är den bästa plattformen för att nå våra läsare, tittare och följare. Vi har flera väldigt starka Facebook-sidor med stort engagemang, så det har varit ett ganska enkelt val att göra.

Vilka brister finns med Facebook Live i dag?
– Då Facebook inte är vår egen plattform är det inte alltid helt enkelt att felsöka när något tekniskt inte funkar. Ett annat exempel är att det just nu inte, på det sätt vi vill jobba, finns något bra sätt att koppla ihop två personer som sänder live samtidigt.

Hur många tittare klarar Facebook Live?
– Facebook har ingen begränsning i hur många som kan titta.

Vilken plattform hos Expressen ersätter Facebook Live?
– Det vi gör på Facebook ersätter inte den tv vi sänder på våra sajter och i våra appar, utan är ett komplement till detta.

Vilken utrustning krävs för livesändning på Facebook?
– När du ska göra en livesändning på Facebook behöver du en mobiltelefon, ett bra stativ eller en bra selfiestick och en mikrofon som fungerar ihop med mobiltelefon.

Vilka kostnader existerar för livesändning på plattformarna och de verktyg som tillkommer?
– Eventuella kostnader för mikrofoner, selfiestick och stativ, men det är ju såna saker vi har för våra vanliga tv-sändningar.

Hur mycket pengar lägger ni på livesändning på Facebook?
– Det styrs av nyhetsläge och de storys som ska rapporteras eftersom livesändningarna på Facebook är en integrerad del av vår ordinarie nyhetsverksamhet, säger Kristina Pousette.

SVT
Susanna Dahlstrand, chef för sociala medier

Vilka sociala medier-plattformar använder SVT för livesändning?
– SVTs primära plattformar för livesändning är givetvis våra kanaler i broadcast och SVT Play. Vid ett fåtal tillfällen har vi livesänt på Youtube, Facebook och på Periscope.

Hur tänker ni kring era val?susanna dahlstrand 1
– Vi har inte beslutat om att börja satsa på livesändningar, men vi har testat det vid några tillfällen.

När använder ni de olika plattformarna för livesändning?
– Vi har provat Youtube, Facebook och Periscope för marknadsföringsinsatser som pressträffar, uppsnack inför program och ’behind the scenes’ vid tv-inspelningar. Det har funnits tillfällen när en livesändning på SVT Play även sänts parallellt på sociala plattformar.

Vilka för- och nackdelar ser ni med de olika plattformarna i dag?
– Eftersom vi inte har testat i någon större utsträckning så kan jag inte ge något initierat utlåtande om fördelar eller brister.

Hur många tittare klarar de olika plattformarna?
– Jag vet inte. Vi har inte haft anledning att stresstesta systemen.

Hur mycket pengar lägger ni på livesändning på plattformarna?
– Vi lämnar inte ut specifika kostnader för våra utsändningar, program eller marknadsföring, säger Susanna Dahlstrand.

DAGENS INDUSTRI
David Levin, sociala medier-redaktör

Vilka sociala medier-plattformar använder ni för livesändning?
– Vi använder Periscope och vi kommer att börja Facebook Live i morgon (läs: tisdag 8 november).

Hur tänker ni kring era val?david levin 1
– Vi ser ju var vi får bäst respons och var våra läsare finns. Det är ju en nichad tidning. Så alla plattformar är inte för oss. Det är erfarenheten av att se hur intresset för Dagens Industri på olika plattformar ser ut och det utvärderar vi hela tiden.

När använder ni Periscope?
– Tidigare använde det varje morgon för morgonsändning. Nu gör vi det mer vid speciella tillfällen.

Vad innebär det?
– Det kan vara våra egna event eller det kan vara en nyhetshändelse som vi tycker passar bra för det.

När kommer ni att använda Facebook Live?
– Vi ska börja testa det. Vi vet inte riktigt än när vi kommer att använda det. Vi kommer att testa oss fram. Men det är alltid en avvägning för det är såklart bra för oss att många ser våra grejer men samtidigt vill vi ju inte ge bort för mycket till Facebook som är en annan medieaktör. Det är en avvägning man får göra hela tiden.

Vad ser ni för fördelar med Periscope?
– För oss är det en lättanvänd live-plattform där vi började. Enkelt att komma igång. Vi vet att på vi har väldigt många på Twitter som engagerar sig med oss där. Vi vet att vi har en publik där och det var smidigt. Och när vi startade med Periscope så fanns inte Facebook Live. Det var den stora sociala medier-plattform som fanns och som vi redan använde och hade fokus på, alltså twitter, som erbjöd en livetjänst.

Vad ser ni för fördelar med Facebook Live?
– Det finns en enorm publik där helt enkelt. Vi vet också att Facebooks algoritm just nu premierar livesändningar. Så man får en ännu större publik vilket är intressant för oss rent spridningsmässigt. Det är ett sätt att dra in människor som inte annars läser Dagens Industri. Få dem att upptäcka att vi finns och gör intressanta grejer.

Ser ni några brister med livesändning på Facebook och Periscope?
– Framförallt Facebook vill helst inte slussa vidare användare till vår egen plattform, alltså vår sajt främst då. Det är ju naturligt från deras perspektiv men vi vill ju såklart knyta personer närmare till oss. Med Periscope, är det som med Twitter som helhet, att det inte längre växer. Twitter är en plattform i kris. Sen är det också ganska dålig kvalitet rent tekniskt på Periscope.

Hur många tittare klarar systemen av?
– Det vet jag inte. Vi har aldrig haft problem med det.

Vad krävs det för utrustning för att kunna göra dessa livesändningar?
– Nästan ingen. När vi tidigare sände på Periscope så använde vi en Ipad på ett stativ. På Facebook kan vi göra som med våra vanliga livesändningar genom en gratis mjukvara i en pc. Det är inga avancerade grejer vi behöver.

Hur mycket pengar lägger ni på livesändning på Periscope och Facebook?
– Vi lägger i princip inga pengar på det. Det är klart att det går åt lite arbetstid men vi gör det enkelt, säger David Levin.

Text: Rolf van den Brink, ansvarig utgivare och chefredaktör, Beaconomist. Originalet publicerat i Beaconomist 35:2016.

Den här artikeln är framtagen i samarbete med affärstidningen Beaconomist, som riktar sig till moderna digitala publicister. Beaconomist är en prenumererad betaltjänst, men varje vecka hittar du genom samarbetet med oss på Cision ett urval artiklar publicerade i Beaconomist här på bloggen. Artiklarna finns även med i vårt nyhetsbrev PR Update, som kommer ut en gång i månaden. Inte prenumerant på PR Update än? Anmäl dig här. Intresserad av att veta mer och prenumerera på Beaconomist? Hör av dig till Rolf van den Brink, ansvarig utgivare och chefredaktör på rolf@beaconomist.net eller 0708 – 20 82 94