Ny tjänst paketerar om Coops digitala erbjudande

Coop vill hålla tempot i tillväxten inom näthandeln och på receptsidan och lanserade i veckan Smartkassen. Tjänsten kombinerar 500 recept som hjälpa Coops användare att lösa vardagsproblemet om vad som ska stå på bordet och inte tar för lång tid att laga till.

Användarna kan själva sätta ihop sin egen meny som läggs in i beställningslistan och körs mot lagret för besked om varan finns inne eller inte. Detta för uppåt 20 utskeppningslager. Tjänsten når drygt 50 av Sveriges hushåll. Tricket som gör jobbet är en algoritm utvecklad av det svenska företaget Gastrofy. Det berättar Claes Hessel, som driver Coops matkasse.

– Vi är frekvent uppvaktade av entreprenörer och startups som vill erbjuda olika lösningar för andra sätt att handla dagligvaror, som inom hållbarhet eller gå ner i vikt och allt vad det kan vara. Gastrofy sa att de hade tagit fram en algoritm som kunde koppla alla recept med alla ingredienser. Vi inledde därför ett test som visade kvaliteten i matchningen. Vi blev positivt överraskade, då det är en komplex beräkning som genomförs genom algoritmen.

Utvecklingsprojektet drog i gång i maj och lanseringen mot användare ägde rum i måndags. Nansen tog fram användaruppleveslen, Daytona har jobbat med kundresan. Projektet spände också över Coops marknadsavdelning, it-avdelning och digitala avdelning.

– Trots att sommaren kom emellan och så många parter var inblandade blev vi klara i tid och på budget.

Hur gick det till?
– Vi gjorde ett gediget förarbete med gedigna förstudier och hade en bra leveransfas där all visste precis vad de skulle leverera. Alltså bra planering och duktiga aktörer. Och vi hade bara smärre bakslag.

Mat online omsätter i dag 4,7 miljarder och ska växa med 1,8 miljarder i år. Det är en liten del av den totala dagligvaruomsättningen, men viktigt, eftersom det är här framtiden avgörs. Därför en är smart matkasse viktig och ligger i linje med Coops kundlöfte: göra det bättre för dig och din familj.

– Tillväxten för matköp online ligger på 34 procent. Samtidigt har vi en tillväxt på 60 procent. Vi har ett positivt momentum inom organisationen och smartkassen skapar mycket intresse och driver trafik. Den är ett sätt att visa hur vi utvecklar vårt erbjudande online.

Smartkassen slår även mot matkassarna, som gör det möjligt för nya aktörer att slå sig in.

– Det sker en marknadsförflyttning. Tidigare drevs matmarknaden online av försäljning av matkassarna. Men de senaste åren drivs marknaden av självplock. Så varför inte en smartkasse i stället för egna matkassar?

Med den nya tjänsten räknar Claes Hessel på att kunna paketera om Coop.ses digitala erbjudande och det får påverkan på Coops kommunikation med konsumenterna.

– Vi behöver inte bara skrika här finns kötfärs för 19.90 kom och köp. Vi kan säga kom och köp italienska parmaköttbullar. På så sätt kan Coop.se attrahera kunder till butiken eftersom vi erbjuder ett avancerat middagsplaneringsverktyg som underlättar för oss att ha en differentierad kommunikation. Sedan kan vi komma med olika paketeringar. Idag har vi en med mat som går att laga på 30 minuter, men det finns oändliga möjligheter, just nu finns till exempel intresse för vegetariska paketeringar och till jul finns ju många möjligheter. Vi skulle kunna erbjuda tjänster som ”om du ska ha fest på lördag” eller ”ekologiskt barnkalas”.

Text: Rolf van den Brink, ansvarig utgivare och chefredaktör, Beaconomist. Originalet publicerat i Beaconomist 26:2016.
Bild: Screenshot på Smartkassen från Coops hemsida

Den här artikeln är framtagen i samarbete med affärstidningen Beaconomist, som riktar sig till moderna digitala publicister. Beaconomist är en prenumererad betaltjänst, men varje vecka hittar du genom samarbetet med oss på Cision ett urval artiklar publicerade i Beaconomist här på bloggen. Artiklarna finns även med i vårt nyhetsbrev PR Update, som kommer ut en gång i månaden. Inte prenumerant på PR Update än? Anmäl dig här. Intresserad av att veta mer och prenumerera på Beaconomist? Hör av dig till Rolf van den Brink, ansvarig utgivare och chefredaktör på rolf@beaconomist.net eller 0708 – 20 82 94.