Nya Aller-chefen: ”Den digitala redaktionen är och måste vara i ständig förändring”

Aller medias nya digitala redaktionschef Jenny Holmqvist berättar om sin nya tjänst och hur hon leder en digital redaktion.

Hur gick det till när du fick den nya tjänsten?
– Initialt genom mitt nätverk inom branschen. Min chef Jens Stenberg blev tipsad om mig och tog kontakt via Linkedin. En kaffe och ett par intervjuer senare och här står vi idag, säger Jenny Holmqvist.

Vad är ditt uppdrag?
– Då min tjänst är helt ny på Stockholmsredaktionen är den fortfarande under utformning. Men mitt fokus kommer främst att ligga på det innehåll vi producerar och en stor del av mitt uppdrag där är att ansvara för våra viktiga online-reportrar som skriver för samtliga varumärken på den digitala redaktionen.

Vad har du för målsättning?
– Att vi fortsätter att skapa kvalitativt och engagerande innehåll i framkant som lyfter respektive varumärke och sajt. Vi har några av Sveriges roligaste och starkaste livsstilssajter och här finns så mycket potential att ta till vara på.

Hur organiserar man en digital redaktion?
– Aller medias modell sedan hösten 2015 har varit digitalt samarbete över varumärkesgränserna, synergier i nyhetsarbetet, fler digitala redaktörer och renodlade online-journalister som arbetar i team, sedan årsskiftet även en digital redaktion i Malmö som vi samarbetar nära med. Plus ännu tätare dialog mellan redaktion, analys, affärsutveckling och kommersiella avdelningen.

Hur gör man för att skaffa en digital publik?
– Man är lyhörd för sin publik med en tydlig närvaro i de kanaler där användarna är aktiva. Sedan gäller det att identifiera, möta och skapa ett behov av innehåll vare sig det gäller nyheter, underhållning, information, fördjupning eller bara stillad nyfikenhet i största allmänhet.

Vilka tekniker och verktyg kan man använda?
– Utan att gå in i detalj hur vi arbetar på just vår redaktion så finns det en rad olika analys- och statistikverktyg som kan ge goda indikationer på vilken typ av innehåll som efterfrågas. Även viralverktyg som identifierar ämnen och artiklar som engagerar och delas såväl nationellt som internationellt.

Hur tillverkar man storys för den digitala redaktionen?
– Konstant omvärldsbevakning där vi snabbt kan fånga upp viraler och nyheter som engagerar på ett eller annat sätt. Vi arbetar även mycket med egna ingångar och uppslag som speglar aktualiteter eller riktar in sig på ett visst ämne/tema. Vi har sex onlinereportrar som arbetar dedikerat med att skapa innehåll till våra varumärken Café, Elle, Elle mat & vin, Elle Decoration, Residence, Må Bra och Femina.

Hur får man ut sina stories och skapar spridning?
– Sociala medier är en viktig kanal för att skapa spridning. Så att bygga upp starka sidor på Facebook och Instagram är något vi arbetar med kontinuerligt. Även ambassadörer med tyngd och trovärdighet kan bidra till att innehåll tar fart. Rätt story, delad av rätt personer, vid rätt tidpunkt på rätt plats. Vi har dessutom många kända och åsiktsstarka bloggare knutna till flera av våra varumärken. Parallellt är vårt arbete med SEO ett viktigt fokus som kan ge effekt över tid. På det adderas ytterligare ett lager för att nå ut i form av de nyhetsbrev vi skickar ut.

Hur förändras området digitala redaktioner? Och vilka trender ser du?
– Den digitala redaktionen är och måste vara i ständig förändring. Det sker konstant utveckling och det gäller att vara på tå för att fånga upp, bibehålla och möta användarnas behov och intresse.

Text: Alexander Mörén, redaktör, Beaconomist. Originalet publicerat i Beaconomist 16:2017.

Den här artikeln är framtagen i samarbete med affärstidningen Beaconomist, som riktar sig till moderna digitala publicister. Beaconomist är en prenumererad betaltjänst, men varje vecka hittar du genom samarbetet med oss på Cision ett urval artiklar publicerade i Beaconomist här på bloggen. Artiklarna finns även med i vårt nyhetsbrev PR Update, som kommer ut en gång i månaden. Inte prenumerant på PR Update än? Anmäl dig här. Intresserad av att veta mer och prenumerera på Beaconomist? Hör av dig till Rolf van den Brink, ansvarig utgivare och chefredaktör på rolf@beaconomist.net eller 0708–20 82 94