Petra Månström: “Jag var sämst i klassen i löpning under skolåren”

Löparesset Petra Månström, som driver den populära bloggen ”Petra Månström”, tar den här månaden hem första platsen på vår bloggtopplista inom ämnet löpning. Petra har fått en rad utmärkelser genom åren, släppt boken ”Det är bara att springa” (Karavan förlag), samt driver den egna podcasten ”Maratonpodden”. Det är helt enkelt bra krut i denna löperska!

Din blogg ’Petra Månström ‘ tillhör de största och mest inflytelserika bloggarna inom löpning i Sverige. Vad ligger bakom framgången?
– Jag har bloggat om löpning sedan slutet av 2009 och har jobbat hårt och dedikerat med bloggen sedan dess. Framgång sker sällan över en natt, det tar tid att bygga upp en relation med läsarna och behålla deras förtroende. Det gäller att vara lyhörd och inte vara rädd för att be om feedback, även om den inte alltid är positiv. En önskan och ett driv att ständigt vilja utvecklas och hänga med i den digitala utvecklingen tror jag är A och O.

Hur kommer det sig att du började intressera dig för löpning?
– Jag var sämst i klassen i löpning under skolåren. Däremot har jag alltid gillat gruppträning av typen aerobics och Friskis & Svettis-jympa. Men så fick jag av en slump uppdraget att träna inför och blogga om Stockholm Marathon 2010 när jag arbetade på Svenska Dagbladet, tackade ja därför att jag älskar ”omöjliga utmaningar” och någonstans på vägen blev jag frälst på löpning.

Vad motiverade dig att starta bloggen?
Se ovan. Det var en ren slump, fick frågan under ett redaktionsmöte på SvD som jag jobbade på då.

Känner du att du har du bra kontakt med dina läsare?
– Ja, absolut. Det märker jag såväl i mina olika plattformar i sociala medier (blogg, Maratonpodden, Facebook, Instagram, Twitter) men också live när jag springer lopp. Folk kommer ofta fram och hejar, vill ta bilder och berättar att de läser bloggen, lyssnar på podden och har läst min bok “Det är bara att springa”. Det är oerhört viktigt för mig att ha bra kontakt med mina läsare, det betyder allt. Utan läsarnas engagemang har man ju ingenting som sociala medier-aktör.

Vilka andra bloggar löparbloggar läser du och finns det en känsla av gemenskap?
– Jag läser nästan inga bloggar längre, men däremot följer jag en rad olika inspirerande Instagram- och Snapchatkonton om löpning. Många av dem är amerikanska och drivs av kvinnor som liksom jag har barn och ständigt försöker hitta tid till sin träning.

Hur använder du dig av sociala medier när det kommer till bloggen? (Marknadsföring, spridning etc.)
– Jag pushar för mina blogginlägg i olika kanaler beroende på ämnet jag just har bloggat om. Det kan vara på Facebook, Twitter eller Instagram.

Slutligen, hur vill du bli pitchad till av PR-folk? Vilka misstag kan PR-folk begå när de kontaktar dig?
– Jag vill bli pitchad som en premium influencer som har mycket god kontakt med min målgrupp och som dessutom genom diverse läsar- och lyssnarundersökningar har mycket god insikt i vem som följer mig i digitala kanaler. Jag är nischad på löpning, välmående och barn/familj och arbetar mycket hårt för att upprätthålla en god kvalitet och högsta klass på allt jag gör. Jag släpper inte ifrån mig något halvdant, är mycket noga med språket i mina kanaler och vill bli behandlad därefter. Jag upplever att PR-folk ofta stirrar sig blinda på enbart antalet följare man har vilket är ett stort misstag. Men vilka är dessa följare? Var bor de och hur benägna är de att följa dina tips och råd? D v s hur hög är konverteringen. Det är frågor man bör ställa sig som PR-aktör i dagens digitala medielandskap.

Bildkälla: Fotograf Karin Grip – Bild från boken ”Det är bara att springa” (Karavan förlag)