Redaktionellt när Scania gör sin största lansering någonsin

Det är redaktionell kommunikation och sociala medier som gäller när lastbilstillverkaren Scania gör sin största lansering någonsin. Nästa generations, hållbara lastbilar ska tas ut på marknaden via en direktsänd tv-show från Paris.

Den 23 augusti, i Paris, då ska detaljerna avslöjas om nästa generations lastbilar som ska rullas ut från fabriken i Södertälje. Mycket tyder på att ”hållbarhet” blir ett viktigt begrepp som ska kopplas till de nya Scania-bilarna. Men ännu släpper Scania bara några små detaljer som aptitretare på sociala medier.

– Vi gör en teaserkampanj som rampar upp inför lanseringen, förklarar Staffan Ekengren, chef för Scania Newsdesk.

I teaserkampanjen ingår en tävling där personer som skickar in den bästa storyn om varför hen är en medlem i Scania-familjen kan vinna en exklusiv provkörning av den nya lastbilen i Södertälje.

– Många förare har starka relationer till Scania. Det här är eftertraktat så vi har fått många svar redan nu. Tävlingen skapar stort engagemang. Det är många som har stor förväntningar.

Kampanjen går främst på Facebook, Instagram, sökord på Google och till viss del på Linkedin.

Scania har krattat i sociala medier-manegen innan kampanjen körde i gång och har använt byrån SapientNitro för digital spridning och aktivering.

– Vi har satsat mycket på aktiviteter för att få fler följare. Då är det den största kampanjen i sociala medier vi gör någonsin och den största lanseringen någonsin för Scania. Förra gången vi lanserade en ny lastbilsgeneration var för 20 år sedan.

Lanseringskampanjen bygger på redaktionell kommunikation. Live-sändningen från Paris sker i Facebook och på Youtube och är byggd som en tv-show med det brittiska tv-ankaret Hayley McQueen som programledare.

Byrån Creo sköter live-showen, även om Scania har en egen redaktion.

– Det är ett fullt professionellt program med inslag och gäster. 40 man på plats jobbar med bara tv-produktionen. Det skulle vi inte klara med våra egna resurser.

Målgrupperna, som förväntas bänka sig är framförallt kunder förare och anställda.

– Vi gör sändningen så att den attraherar många. Dels kommer folk att titta i sina mobiler, sedan kommer många anställda på Scania att titta i stora grupper, på några marknader har de till och med ordnat visningar i biosalonger.

Varför har ni valt redaktionell kommunikation?
– Vi tror mycket på redaktionell kommunikation. Vi vet att berättelser och innehåll är intressant för dem vi vill nå. Vi har märkt att det fungerar väl. Så det beror både på tradition och våra erfarenheter.

Till Paris kommer även pressen.

– Det kommer journalister från framförallt stora delar av Europa, mycket branschtidningsfolk.

Vad vill ni uppnå?
– Vi vill uppmärksamma våra kunder om att vi har en ny lastbilsgeneration. Vi vil stärka lojaliteten, i grunden är detta corporate-kommunikation och en varumärkeskampanj, som tar sitt ursprung i en nyhet.

Vad har ni för mål?
– Vi har kvantifierbara mål vad gäller visningar och KPIer (nyckeltal) för det övergripande varumärkesarbetet. Scania har inte gjort en online-kampanj på det är sättet tidigare, så det blir ett tillfälle att lära sig.

BYRÅERNA SOM GÖR SCANIAS KAMPANJ
Jack Morton, London, för själva eventet i Paris inklusive hållbarhetskonferensen
Creo, Stockholm, för livesändningen
Sapient Nitro, London, för spridning och aktivering i sociala medier
Kreab, Bryssel, supportar Scanias Public Affairs-team inför konferensen bland annat med inbjudningar och PA-kontakter.

HÄR LANSERAR SCANIA
nextgenscania.com
facebook.com/scaniagroup

Text: Rolf van den Brink, ansvarig utgivare och chefredaktör, Beaconomist. Originalet publicerat i Beaconomist 21:2016.
Bild: Scania

Den här artikeln är framtagen i samarbete med affärstidningen Beaconomist, som riktar sig till moderna digitala publicister. Beaconomist är en prenumererad betaltjänst, men varje vecka hittar du genom samarbetet med oss på Cision ett urval artiklar publicerade i Beaconomist här på bloggen. Artiklarna finns även med i vårt nyhetsbrev PR Update, som kommer ut en gång i månaden. Inte prenumerant på PR Update än? Anmäl dig här. Intresserad av att veta mer och prenumerera på Beaconomist? Hör av dig till Rolf van den Brink, ansvarig utgivare och chefredaktör på rolf@beaconomist.net eller 0708 – 20 82 94.