Strategiuppdrag lyfter content-byråerna

Fyra av landets största contentbyråer har flyt. Framförallt är det uppdragsgivarnas ökandekrav på strategirådgivning som skapar tillväxt. Och att allt fler uppdragsgivare anser att egna kanaler och eget content blir allt viktigare. Det visar Beaconomists rundringning.

rask

Anders Rask, vd för OTW

Hur utvecklas marknaden?
– Extremt positivt. Det är en väldig efterfråga på våra tjänster, vi får mycket pitchförfrågningar, vi är stekheta på marknaden och det ger roliga case och all time high ekonomiskt. Vi rekryterar och växer.

Vad driver efterfrågan?
– Kanske vår typ av tjänster där vi gör både strategi, produktion och effekt. Är det något som ökar är det uppdrag som täcker hela kedjan. Vi har tidigare jobbat med sökordsoptimering för att få bra trafik till content (i digitala kanaler). Det som är nytt är att vi har börjat jobba med köpt media och disponerar delar av uppdragsgivarnas mediebudget för sociala kanaler.

Tar ni mediebyråernas jobb där?
– Till en viss del. Det finns fördelar för uppdragsgivarna att hålla distributionen nära oss som producerar innehållet. Vi behärskar sociala medier och kan anpassa och göra om innehåll.

Hur ändras efterfrågan?
– I dag är det ganska vanligt att ett företag vill ha en strategi för sitt innehåll och kanaler. Uppdragsgivarna vill ha ett ramverk för sin content-satsning. Så börjar många av våra projekt. Det är också en stor efterfrågan då även på strategier för rörlig bild.

Hur ser rörligheten ut bland kunderna?
– Vi har har varit förskonade från några större kundtapp. Annars kanske projekten är kortare i dag och det gör bytesbenägenheten större.

Aller Media har förvärvat er. Hur förändrar det er?
– De har köpt oss för att vi gör bra saker, så de är inte inne och petar i det vi gör. Inom Ahead Group (Allers contentbyråer) samarbetar vi  och vi har vunnit några nordiska pitcher som Nordea Private Banking.

ribba

Anders Ribba, vd, Spoon

Hur utvecklas marknaden för er?
– Positivt. Vi har mycket att göra och upplever en ökning i antal förfrågningar under våren. Tendensen är att företag och organisationer vill ta ett större grepp om hur de ska jobba med content generellt, och inte bara med strategirådgivning utan även hjälp med hur de ska organisera sig och resonera kring olika kanaler. En del kanske ändrar sin kommunikation och vill få hjälp med allt från strategi till löpande produktion, medan andra uppdragsgivare kanske vill testa i en liten skala. Alla jobbar i dag med någon form av content marketing, beroende på hur man definierar det. I takt med det inser företag och organisationer att de måste lägga ut vissa saker som man inte har kraft att hantera internt.

Hur ändras efterfrågan?
– Man vill koppla ihop hela vägen från strategi till effekt och vara konstant närvarande i kanaler och veta hur man jobbar med produktion och strategierna runt det. Den typen av förfrågningar ökar.

Hur ser rörligheten ut bland kunderna?
– Kanske ökar rörligheten något. En stor förändring som sker är att gränserna mellan byrådisciplinerna inte är så tydliga längre. Förr i tiden var det mer cementerat att man hade en reklambyrå som huvudbyrå och så skulle det vara en webbyrå, contentbyrå och mediebyrå.  I dag är vissa byråer mer strategiskt fokuserade, andra är bredare eller nischade. I dag finns det digitalbyråer som har utvecklats till contentbyråer som konkurrerar med reklambyråer.

lind

Göran Lind, tf vd för Appelberg:

Hur utvecklas marknaden?
– I stora drag jobbar allt fler uppdragsgivare med content som en viktig del av sin kommunikation. Samtidigt går printdelen av content-marknaden ned. Det som framförallt ökar är rörlig bild. För Appelberg ökade omsättningen något under 2016 och vi gjorde en rejäl vinstförbättring. Första kvartalet har varit bra.

Hur förändras uppdragen?
– Uppdragen i dag är oftast kortare. Branschen har gått från väldigt långa printuppdrag till löpande content-uppdrag i botten, men med mer temporära och ibland kampanjorienterade insatser.  När uppdragen blir kortare, blir det också svårare att bedöma framtiden jämfört med för några år sedan, säger Göran Lind, och berättar mer:

– Den stora förändringen är att vi har gått från en printvärld till alla tillgängliga kanaler. Vi måste behärska allt från print till sociala medier och till rörligt. Det ställer ökade krav på att vi ar en strategisk förståelse för kundens kommunikation.

Så strategiinnehållet ökar i era uppdrag?
– Ja, det kan man säga. Det är en följd av att kundens egna kanaler blir viktigare för dem. För tio år sedan var uppdraget att göra en snygg tidning. Men innehåll och egna kanaler har fått en viktigare roll i den egna kommunikationen

Hur förändras kundportföljen?
– Det som har skett är att vi har fått in kunder som omsätter lite mindre. Tidigare kanske det var mest koncentrerat till stora bolag. Nu kryper det ner i omsättningsnivåer. Appelberg är starka inom b2b och industrisektorn och ekonomiområdet. Det är våra starka nischer och de består.

infarda

Anders Ingårda, vd Make Your Mark

Hur utvecklas marknaden?
– Positivt. Vi ser att vi får fler nordiska förfrågningar där uppdragsgivarna kräver en form av nordisk setup med simultan utrullning och effektiv hantering för mer än en nordisk marknad. Vi ligger i flera större pitchförfrågningar där det har varit krav. Den enskilt största förändringen är dock att antalet förfrågningar kring content-strategier ökar.

Gör ni renodlade strategiprojekt?
– Exakt. I vissa fall är det inte kopplat till produktion med kunder som gör det inhouse.

Hur ändras efterfrågan annars?
– Vi ser också en trend i ökat antal förfrågningar från e-handelsbolag som behöver mer innehåll och kontinuerliga contentleveranser. De har kommit i ett läge där de behöver bygga mer relevant innehåll och bjuda kunderna på mervärde.

Hur ser rörligheten ut bland kunderna?
– Vi är en av de större byråerna. Antal förfrågningar ligger över snittet. Det visar att det rör på sig.

 

Text: Rolf van den Brink, ansvarig utgivare och chefredaktör, Beaconomist. Originalet publicerat i Beaconomist 17:2017.

Den här artikeln är framtagen i samarbete med affärstidningen Beaconomist, som riktar sig till moderna digitala publicister. Beaconomist är en prenumererad betaltjänst, men varje vecka hittar du genom samarbetet med oss på Cision ett urval artiklar publicerade i Beaconomist här på bloggen. Artiklarna finns även med i vårt nyhetsbrev PR Update, som kommer ut en gång i månaden. Inte prenumerant på PR Update än? Anmäl dig här. Intresserad av att veta mer och prenumerera på Beaconomist? Hör av dig till Rolf van den Brink, ansvarig utgivare och chefredaktör på rolf@beaconomist.net eller 0708–20 82 94