5 sätt att skapa storytelling för investerare på hemsidan

Utöver att erbjuda finansiell data och relevanta rapporter för potentiella investerare på din hemsida är det viktigt att även ge en kontext till siffrorna och rapporterna. Hur har ditt företag hamnat där det är idag, vad utmärker er från era konkurrenter och vilka är era visioner för framtiden?

Sharon Merill har skrivit en artikel om de fem bästa tillvägagångssätten för att bibehålla dina investerares engagemang i din varumärkesberättelse.

Här är tipsen för dig som funderar på att lansera en ny sida för investerarrelationer eller känner ett behov av att ge din existerande sida ett ansiktslyft:

1. Intuitiv användarupplevelse

Utmaningen i att skapa användarvänligt innehåll ligger i att anpassa innehållet så att läsaren faktiskt vill konsumera och stannar kvar på sidan längre än planen var när den först navigerade sig dit. De bästa hemsidorna levererar relevant information till konsumenten utan motstånd – försök att undvika en massa onödiga klick. Genom låga trösklar kommer läsaren utan svårigheter kunna tillgodogöra sig information om ditt företags bakgrund, var ni befinner er nu samt var ni är påväg.

Investerare vill se hur ni har kommunicerat externt tidigare för att få en tydlig bild om varumärket. Se till att ha presentationer och event tillgängliga på hemsidan, gärna grupperade efter ämne för att läsaren enklare ska få en överblick. Kom ihåg att det är på hemsidan du kan fånga upp de som inte närvarade fysiskt vid eventet – se därför till att erbjuda såväl rörlig bild, nedladdningsbara tipsheets och övrig relevant information som kan ge mervärde åt investeraren.

2. Mobilanpassning

Numera surfar vi mer på mobilen än på datorer och detta innebär att telefonen har fått en allt viktigare roll som kanal för din storytelling. Mjukvaror och applikationer utvecklas dagligen och ny teknologi innebär även nya förväntningar. Se därför till att anpassa hur du prioriterar ditt innehåll beroende på vilken plattform det exponeras på.

Exempelvis kan du prioritera event-relaterat innehåll på mobil-plattformen före långa rapporter eftersom användarna läser sin kalender på mobilen men sällan öppnar upp PDF:er.

3. Socialt ansvarstagande

Varumärkens sociala ansvarstagande har snabbt blivit regel snarare än undantag, det kan handla om att klimatkompensera, sponsra välgörande ändamål eller dylikt. I takt med att investerarnas förväntningar på vad ett företag borde göra förändras, måste även varumärkeskommunikationen uppdateras. Även om det kan kännas långt ifrån din affär spelar dessa faktorer in när investerare förhandlar med magkänslan. Att investera i ett bolag innebär även att investera i ett varumärke som går i linje med ens övriga identitet.

Kom ihåg att hemsidan för dina investerarrelationer handlar om att visa investerarna vilka ni är. Genom att visa vad ni som företag står för blir ni något utöver siffror i ett kalkylark, ni blir något man kan knyta an till emotionellt.

4. Företagsinformation och strategier

Företagets information och uttalade strategi utgör ett manuskript för din varumärkesberättelse. Potentiella investerare ser till detta innehåll för att bilda en förståelse om var ditt företag står idag och var det är på väg. För att ditt varumärke ska sticka ut från dina konkurrenter är det här du kan brodera ut din kommunikation i varierande format.

  • Rörlig bild och inforgrafer

Aktivera dina investerare genom att kommunicera din story på pedagogiska sätt. Video sparar tid och aktiverar andra sinnen än de som arbetar för att bearbeta text. Med hjälp av infografer kan du förpacka komplex och avancerad information i intuitiva och lekfulla format som lockar till konsumtion.

  • Investeringsförslag

Utöver ditt varumärkes image är det genom investeringsförslag som dina investerare skapar sin helhetsuppfattning om ditt företag. Den stora frågan som alla dina besökare vill ha svar på är “varför ska jag investera?” och det är här du på ett övertygande sätt ska förklara detta.

5. Tillgång till finansiell data

Utöver de obligatoriska uppgifterna som du måste presentera handlar den finansiella informationen om så mycket mer än att bara leverera det som krävs. Här har du möjlighet att ge dina investerare en kontext som hjälper dem fatta beslut när det kommer till kritan. För att ge dina investerare det som krävs och lite till – se till att inkludera detta på din hemsida:

  • Relevanta bilagor om förtjänster (presentationer, webcasts, etc)
  • Finansiella pressreleaser
  • Årliga rapporter
  • Aktiehistorik (5 år tillbaka)
  • Detaljerad aktiekurs
  • Kalkylator på avkastning
  • Interaktivt center för analytiker
  • Data över analytiska förutsägelser
  • Bolagets profil och strategi
  • Offentligt material

Källa: Sharon Merill