8 tips: Så vårdar du relationen med analytiker på sell-side

Bloomberg har sammanställt en lista över 8 tips om hur du som ansvarig för IR bäst går tillväga för att vårda relationen med analytiker från den säljande sidan. Vi har plockat russinen ur kakan och presenterar råden nedan:

1. Var konsekvent, transparent och tillgänglig

Som med alla relationer är kommunikation nyckeln och genom att ständigt vara transparent inför investerare och analytiker i såväl med- som motgång, kommer dynamiken er emellan att fungera bra. Ju mer information som finns tillgänglig, desto bättre kommer er relation att bli.

2. Övervaka analysrapporter och förändringar i rekommendationer

Du som ansvarig för investerarrelationer bör läsa alla notiser och uppdateringar som flödar in och ut ur ditt företag men även ur dina konkurrenters och andra som finns med på din omvärldsbevakning. Följ förändringar och avvikelser för att sedan ta med insikterna i rapporten till styrelsen.

3. Samla in och gå igenom de modeller som ligger till grund för analyserna

En anledning till att företag gärna anställer en IRO med bakgrund från säljarsidan är att de förstår hur analytiker tänker och vilka modeller de arbetar efter. Om möjligt, gå igenom dessa modeller för att bredda er förståelsehorisont och kunna agera proaktivt.

4. Ta kontakt direkt efter rapporterad vinst

När dina siffror är offentliggjorda är tiden dyrbar och antalet människor att kontakta många. Ju fler analytiker som får reda på era positiva kurvor och gröna siffror, desto fler investerare kommer att rikta ögonen mot ditt bolag.

5. Behandla alla analytiker lika

Om du har ett företag som följs av fler än 30 olika analytiker kan det vara svårt att fördela uppmärksamheten på dem alla utan att få någon att känna sig förbisedd eller förfördelad.

6. Gör regelbundna bedömningar angående vilka konferenser och roadshows du ska delta i

I och med börsmäklares ökade lönsamhet i att erbjuda företag insyn kommer du att få olika inbjudningar till diverse event. Det är lätt att vilja ha närvaro överallt hela tiden men glöm inte att din roll som ansvarig för IR är att se till att tid och resurser spenderas så effektivt som möjligt. Dokumentera värdet i närvaro på respektive event för att motivera vilka evenemang du bör närvara på.

7. Bilda en förståelse över hur investerarna rankar dina analytiker

Du som IRO känner säkert att du har en bra bild över vilka analytiker som är mest inflytelserika men glöm inte att du bara ser den ena sidan av myntet. För att få en helhetsbild bör du fråga dina investerare vilka namn de rankar högt och se om dessa överensstämmer med den bild du hade på förhand.

8. Använd investerarnas insyn till din fördel

Likväl som att använda investerarna för att utvinna information om analytikerna kan du göra vice versa och dränera analytikerna på information om vad investerare tycker om ditt företag. De kan lätt sammanställa en FAQ där du får en bild över vad vilka utmaningar och möjligheter företaget har.

Källa: Bloomberg