Så använder du sociala medier för Investor Relations

Sociala medier och IR är för många en lyckosam kombination men samtidigt är det inte ovanligt att beslutsfattare för investerar-relationer bortrationaliserar plattformen med motiveringen att det finns ett bristande intresse i kanalen från investor-communityt. Sociala medier fungerar utmärkt som en plats att dela information, gärna i komprimerat format såsom direktrapportering från en bolagsstämma. Kort sagt, det finns en mängd fördelar med sociala medier som med stor framgång kan appliceras på IR.

  • Omvärldsbevaka
    En stor del av sociala medier handlar om att dela med sig av innehåll men den andra halvan går ut på att konsumera innehåll av personer och ämnen som intresserar en. Detta är guld för investerar-relationer! Genom att exempelvis söka på ditt bolags namn på Twitter ser du var ditt företag är populärt, var människor diskuterar ditt varumärke och naturligtvis även var du måste arbeta på relationer som behöver förbättras.
  • Ta puls på debatten inför bolagsstämman
    Om du öppnar upp för debatt på sociala medier kommer du snabbt att få reda på vilka potatisar som är heta. Med denna kunskap kan du därefter förbereda dig för att ge de svar som kommer att krävas på stämman.
  • Kriskommunikation
    När något oförutsett händer och dina investerare kräver svar är det vitalt att finnas tillgänglig och vara tydlig. Tydlig kriskommunikation kan vara det som står emellan en avvärjd potentiell kris och ett mediedrev som annars kan dra igång. Via sociala medier kan du kommunicera direkt, komprimerat och med frekvent uppdatering.
  • Ett extra verktyg 
    Implementerandet av sociala medier i sin kommunikation skall ses som ett komplement till övriga, mer officiella och traditionella  kanaler. Att människor använder sig av sociala medier är ett faktum, investerare är även de människor och inga undantag. Klyschan säger ju att man ska finnas där kunden är och i detta fall stämmer det.

Avfärda inte sociala medier baserat på en hypotes om att dina kunder inte har något intresse i kanalen och att det inte behövs fler kanaler eftersom de existerande fungerar som det ska. Se det som ännu ett verktyg, ännu ett sätt för dig att bygga långsiktiga och värdefulla relationer med dina investerare men framför allt en ny ingrediens i din kommunikativa mix. 

 

Källa: PR Newswire, Equities