Så skapar du relationer med investerare i obligationer

De som investerar i obligationer med fasta avkastningar behöver även de regelbunden information och du som ansvarig för investorrelationer behöver upprätthålla just relationerna, även om informationen de vill ha skiljer sig från aktieinvesterarnas behov. Bloomberg har publicerat en artikel om hur du strategiskt ska gå tillväga när du kommunicerar med dessa investerare och listar fem punkter:

  • Fokusera på att kommunicera företagets saldobalans och hur mycket pengar som flödar in och ut ur bolaget. De som har investerat i obligationer bryr sig främst om kassaflödet och vill se att du är kreditvärdig. Dessa faktorer är av intresse vid kommunikation med denna typ av investerare, snarare än att berätta om de senaste vinsterna och hur kursen har ökat de senaste dagarna.
  • Följ med säljgruppen på bolagets RoadShower och passa på att bilda relationer med dina investerare vid personliga möten.
  • Om ditt företags kreditvärde skulle falla i ratings kan det vara läge att ägna mer tid på att vårda relationerna med investerarna. Så länge du dina ratings visar positiva resultat kan vara lugn, det är en tydlig indikator på att investerarna kommer att få tillbaka sina pengar.
  • Hjälp säljgruppen med produktion av material som visas då nya obligationer läggs ut till försäljning. På så sätt kommer du själv kunna vara med att påverka vad som kommuniceras utåt och hur relationerna med investerarna vårdas.
  • Arrangera speciella event för de som har investerat i obligationer med fasta avkastningar. Där får du möjlighet att träffa såväl befintliga- som potentiella kunder.  

Källa: Bloomberg