1 847 svar på hur Nordiska journalister, kommunikatörer och PR-konsulter använder Sociala Medier

Efter mycket internt slit är vi nu äntligen klara med att presentera resultaten från våran Nordiska Sociala Medieundersökning. Vi har valt att presentera resultaten på en rad olika sätt. Dels i form av de faktiska frågorna och svaren, dels i form av en sammanfattande pressrelease, dels en saftig rapport där vi försökt jämföra, filtrera samt illustrera de frågor som vi bedömt som viktigaste. Sist men inte minst körde vi också en presentation på webex om undersökningen i förra veckan.

Svenska frågor och svar i obearbetat format finns i vårt svenska pressmeddelande

Rapporten finns att ladda ned på vår hemsida eller att läsa på slideshare

UPDATERAT

Nu har vi även publicerat alla svenska frågor och svar här se alla svenska journalisters, kommunikatörers och PR-konsulters svar.

Nu är de Norska frågorna och svaren publicerade på Slideshare: journalisters, kommunikatörers och PR-konsulters svar.

Alla Danska frågor & svar är nu publicerade: journalisters, kommunikatörers och PR-konsulters svar.

Dagensmedia.se samt SvD har redan skrivit om rapporten, vi får se om det blir några fler som skriver om den. Själv är jag främst intresserad av att se om det blir en diskussion i  Sociala Medier och då kanske till exempel bland bloggare,  på om kommunikatörer och PR-konsulter har en bra eller dålig självbild om sig själva och sin kunskap kring Sociala Medier samt hur de bearbetar dessa.

Vad visar då våran undersökning, här kommer ett par av mina egna godbitar.

Bloggar

  • 42 procent av de svenska journalisterna läser bloggar dagligen. I Danmark är siffran 26 procent, i Norge 19 procent och i Finland 16 procent.
  • Bland de svenska informatörerna läser 62 procent bloggar varje vecka eller oftare. Motsvarande siffra för Danmark är 47, för Norge 58 procent och Finland 73 procent.

 

Twitter

  • 56 procent av de nordiska PR-konsulterna läser mikrobloggar varje vecka eller oftare.
  • 41 procent av de nordiska journalisterna läser mikrobloggar varje vecka eller oftare.
  • 32 procent av de nordiska informatörerna läser mikrobloggar varje vecka eller oftare.
  • Bland PR-konsulterna är det 19 procent som även uppdaterar Twitter för sina kunders räkning. Men framförallt uppmuntrar PR-konsulter kunderna att själva twittra (53 procent).

 

Wikipedia

  • 92 procent av de svenska journalisterna använder Wikipedia i sitt arbete. Även i Norge är användande 92 procent. Mostvarande siffra i Finland och Danmark är 85 procent.

UPDATERAD

Nu har även Hans Kullin på Media Culpa skrivit om undersökningen. HBT-Sossen och danska TaleGaver har också kort kommenterat rapporten. Kul!