Årets journalist- och kommunikatörsundersökning presenterades i Almedalen!

Under tisdagen höll Cision i ett seminarium i Almedalen där vi presenterade årets journalist- och kommunikatörsundersökning. Jenny Bjuhr Berggren, försäljningschef på Cision, inledde med att presentera våra slutsatser från undersökningen; att journalisterna blir färre och har allt mindre tid för varje nyhetstips, att kommunikatörerna både ska satsa mer på sina kontakter med journalister och mer än någonsin på publicering i egna kanaler, samt att det är ett måste att tänka på SEO och trafik för att nå ut över huvud taget.

Jennys introduktion följdes upp av en intressant paneldebatt om undersökningen. Deltog i debatten gjorde Rolf van den Brink, VD, producent och ansvarig utgivare på Dagens Opinion, Åsa Melin Mandre, Partner på Greenhill Relations, Edvard Lind, Presschef på Skanska, samt Jonas Lindberg Nyvang, Marketing & Communication Manager på Björn Borg. Under diskussionen pratade Rolf och Edvard om att journalister är på väg att delas upp i två grupper, en grupp som arbetar mer med personliga kontakter (exklusiva nyheter) och en som arbetar mer med snabba (icke-exklusiva) nyheter via pressmeddelanden och andra nyhetstips. Jonas tryckte på styrkan med egna kanaler med direkt koppling till affären genom att ”redaktionellt” material åtföljs av ett mer direkt säljerbjudande. Rolf tyckte att mätning av effekt i egna kanaler borde vara svår men där blev han snabbt motsagd av Åsa som lyfte fram att det snarare är enklare att mäta effekt i egna kanaler.

Åsa lyfte fram Podcast som en kanal med stor potential när det gäller att bygga relation med sin målgrupp. Podcast är även den kanal som flest kommunikatörer i undersökningen sa att de skulle satsa mer på nästa år. Panelen var överens om att det behöver finnas en flexibilitet hos kommunikatörer och journalister idag när det gäller att lära sig ny teknik och hantering av nya kanaler. En kommunikationsavdelning ska kunna sköta hela ledet från idé till produktion och kompetens behövs därefter.

En gemensam slutsats blev även att journalister och kommunikatörer har samma uppdrag idag när det gäller marknadsföring av publicerat innehåll. Oavsett om en journalist har publicerat något eller om en kommunikatör har gjort det i sina egna kanaler så behöver man jobba med förstärkning och spridning av artikeln efteråt för att få fler att läsa den.

Jenny Bjuhr Berggren intervjuades även om undersökningen i måndagens #hejdigitalt med Godmorgon Almedalen. Klippet kan du ta del av nedan.

Jennys presentation från seminariet kan hämtas på Slideshare och resultaten från årets undersökning finns att ladda ner här!