Att spegla Sverige rättvist

Idag släpptes resultaten från en ny undersökning som vi genomfört tillsammans med vår samarbetspartner Rättviseförmedlingen. Genom att mäta talespersoner i pressmeddelanden under oktober 2014 fick vi reda på att det i 70 % av fallen är män som uttalar sig i företagsnyheter. År 2009 var den siffran 72 %. Det dröjer alltså 50 år innan vi når jämställd representation i pressmeddelanden.

Denna morgon var ett sjuttiotal personer på plats hos oss på Cision för att lyssna till resultaten från vår senaste mätning. Alexander Mason, Commercial Director för Cision i Skandinavien, presenterade tillsammans med Seher Yilmaz från Rättviseförmedlingen, den dystra bilden av hur det ser ut idag. I företagsnyheter är det män som i 70 % av fallen får uttala sig. Det varierar dock stort mellan olika branscher, vilket visades upp i infografik som du kan se nedan.

Ett första steg för att nå förändring är att börja mäta och därefter sätta mål för att kunna förändra. Publiken höll med. Förutom resultaten från mätningen fick publiken med sig några handfasta tips på vad man kan göra för att börja spegla Sverige på ett mer rättvist sätt. Du kan ladda ner dessa tips genom att klicka här.

För den som vill läsa mer så finns pressmeddelandet med undersökningen i sin helhet att läsa här. Dessutom har vi spelat in ett nytt podcast-avsnitt för vår podd Passion för Kommunikation där Seher Yilmaz gästar och berättar mer om undersökningen och representation i stort. Klicka här för att läsa mer om podden och lyssna direkt.

Infografik: Mätning av talespersoner i pressmeddelande per bransch oktober 2014.

Mangfald-i-branschindelning-2014

Presentation från seminariet: