Brit Stakston: “Pennan är mitt främsta vapen”

Brit Stakston är en mångsidig talang och PR-profil som lyckas med det mesta hon tar för sig. Sedan i juli i år driver hon egna byrån Stakston AB, efter att ha lämnat JMW där hon arbetade i sju år. Brit är ett välkänt namn i Cision PR Influencer Award-sammanhang. Hon vann priset år 2012 och kom på andra plats förra året. I år har hon återigen chansen att vinna vårt PR-pris. Stort grattis till nomineringen!

Namn: Brit Stakston
Byrå:
Stakston AB
Twitter:
britstakston
Instagram:
britstakston

Vilka sociala medier är du mest aktiv i och varför?
Mest aktivt publikt är jag nog på Twitter – det märker nog de som följer mig. Rent privat använder jag andra plattformar mer – men det som bygger mitt varumärke och leder till en sån här nominering är en mix av twitter för dialogen med smarta människor och massor av kunskap, bloggen för att försöka samla tankarna och bjuda på några reflektioner och lite Facebook fra för eventplanering matchat av småtipsande och bilder ur min verklighet på Instagram.

Hur jobbar du med digital PR för att bygga ditt eget varumärke?
Strategiskt. På många plan både för att distribuera mina egna tankar såväl som att hålla mig extremt uppdaterad. Utan “digitalt PR” hade jag inte haft det varumärke jag har idag. I den mån man vill kalla sig själv för ett varumärke…. men absolut att den kunskap människor och media valt att anse jag har kommer från att de följer den kunskapsdelning jag gör i digitala kanaler.

Vad gör du mer respektive mindre av idag än för 2 år sedan när det kommer till onlinekommunikation?
Egentligen inget mer utan mest mer av allt. Fast iofs jag livesänder sällan själv längre – men å andra sidan ser jag till att andra gör det – så på sitt sätt konsumerar jag ju mediet i sig ändå. Mitt jobb består ju av att bla prova och använda plattformarna själva. Mer handlar om nya plattformar men de är mest för 1 till 1 kommunikation. I det publika sammanhanget är det inte så mycket nytt. Jag skulle vilja jobba mer med rörligt i mitt eget arbete men får nog acceptera att pennan är mitt främsta vapen : ) och de oändligt långa reflektionerna där jag vindlar mig igenom resonemang. Mest för min egen skull men blir överlycklig om de hjälper andra i sina funderingar.

Vilken är den viktigaste trenden inom onlinekommunikation just nu?
Egentligen borde jag titta på alla mina andra svar för att jämföra. Men lite kort nischat, tror jag redan tidigare sagt trenden går bort mot det där “alla ska se allt”. Rörligt, rörligt och självklart via mobilen. Bild och text. Älskar de långa resonemangen som förs på instagram bland vissa användare. Kuraterade flöden från dig till dina följare, din personliga nyhetsinsamling av vad det nu är som intresserar dig. Mer nerkopplat. Insikten om att multitaskandet till stora del är en myt och att det mesta är fortfarande samtal mellan människor. Oftast i fysiska möten men lika naturligt vid behov (geografiska eller andra) digitala. Det är väl lite extra allt med stor skepsis för onödig datainsamling.

Vem tror du vinner årets Cision PR Influencer Award 2014?
Klart Fredrik Wass vinner (Minns iofs ej när han tog klivet över från journalistiken till PR-branschen men tror han jobbat hela året). Han har hur som helst varit som vanligt digitalt aktiv även som PR-konsult med t.ex. både blogg 100 och #tackanej plus sitt allmänna spanande i sin egna blogg. Nu skriver han också för Resumé vilket troligen räknas som traditionellt medieutrymme vilket innebär minst 3 såna klipp i veckan, då ligger vi andra i lä direkt ju! Tror både han och Hampus är vinnarna. Så Intellecta rules : ) Vilket är mycket välförtjänt. Älskade det Almedalsbrev gänget sammanställde samt Hampus jobb med Twittercensus som är grymt bra. Jag är glad över att vara bland de 5 det här året. Det har varit ett ganska tyst år för min del. Skrivit bok och bytt arbete – det har märkts i mitt eget bloggande. Men 2015 kommer jag igen : )